maandag 23 juli 2018

Elektriciteitspanne

Het is zondagavond en het regent. Dat vinden wij niet erg, regen brengt geluk. Bovendien is het nog steeds zo warm, dat elke bui als een verfrissende douche voelt. Terwijl de Vietnamezen in portieken en onder afdakjes schuilen, wandelen wij tussen de druppels naar een bar waar ze echte frietjes zouden hebben. Dat moéten we testen!

We bestellen een bordje om te delen, plots is het donker en stil. Elektriciteitspanne. Niet alleen het licht en de muziek vallen weg, ook de airconditioning laat het afweten. Binnen enkele minuten wordt het tropisch. In de keuken koken ze ondertussen verder op gas, daar moet het nog warmer zijn. Onze ober zegt dat het nog 10 minuutjes zal duren en legt zijn mobiel op tafel. Pas wanneer hij er een flesje water aan toevoegt, begrijpen we zijn bedoeling.

Wat een slimme truuc! Als ik het internet mag geloven, zag ene Alfredo Moser in 2002 in Brazilië het licht. Jawel, het licht. Sindsdien verspreidt My Shelter de idee van Liter of Light overal ter wereld. In Azië en Afrika, waar elektriciteit voor velen simpelweg te duur is, is dit een economische maar ook ecologische manier om huizen met donkere golfplaten overdag te verlichten.

In Vietnam passen ze het dus ook toe. Of toch het basisprincipe. Want onze ober doet het niet helemaal volgens de instructies, op ons tafeltje ligt alleen een tijdelijke oplossing: zo'n telefoon moet na verloop natuurlijk ook weer opgeladen worden. Maar voor een korte elektriciteitsonderbreking werkt het perfect.

En het is nog sfeervol ook.

2 opmerkingen:

  1. Hoe geniaal is dit! Ik gebruik op mijn terras al wel een lamp op zonne-energie, maar dit idee ga ik sowieso onthouden voor wanneer ik ga kamperen ofzo :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tijdens het kamperen, maar natuurlijk! die toepassing had ik zelfs nog over het hoofd gezien... Ga ik vanaf nu ook onthouden. ;-)

      Verwijderen