dinsdag 15 september 2020

Wij snorkelen

Van onder water herinner ik me vooral dat mijn oren pijn deden en dat het koud was. Van boven water herinner ik me hoe mooi ik alles vond.

Zo wordt het natuurlijk steeds moeilijker om met hen mee te duiken! Zuurstofflessen en stoere verhalen, terwijl ik niet eens beschaamd ben om een reddingsboei mee te nemen!

Lukas en zijn juf ook niet. Met onze zwembanden en drijfplankjes dobberden we naast elkaar. Had er iemand koffie geschonken, dan waren er waarschijnlijk kopjes gedronken. Zo gezellig was het, zoveel werd er gekletst. 

Hoe die ene vis zou heten? In het Engels en in het Nederlands. Waarom een school altijd van ons weg lijkt te schieten? En een eenzame vis onbevreesd tot bij ons durft te zwemmen? Tot welke categorie dieren de koraal zou horen?  

'It has to be the domaine of living things, that's for sure!' hoor ik Lukas tegen zijn juf zeggen. Hij heeft in Science taxonomie geleerd, ik begrijp niets van die reeks. Kingdom, division, class, order, family, tribe, genus, sectio, series, species, variety, form. De juf zegt dat ze het maandag kunnen opzoeken, koralen zijn volgens haar misschien wel een categorie apart. 

Over naar het internet, dat zou ik in haar plaats ook zeggen. 'The classification of corals has been discussed for millenia, owing to having similarities to both plants and animals.' Ik zwaai dat ze hier eens moeten komen kijken. Kleine visjes plukken eten van een zee-anemoon. Ze wuift haar lichtbruine tentakels zo dat we af en toe een glimp van haar buitenkant / onderkant zien. Die is fel koningsblauw en vloeit zilverachtig vertraagd, als de mantel van een stierenvechter in slow motion.

'It's beautiful!' roept de juf. 'Amazingly beautiful!' Wanneer we daar een half uur later terug op ons dooie gemak voorbij peddelen, knibbelen nog maar een paar vissen aan de lichtbruine krullen, verder is de anemoon helemaal dicht geklapt. Ik denk dat ze een dutje wil doen, de juf vermoedt dat de anemoon er even genoeg van heeft. 'As if she wants to say those fish that her shop is temporarily closed.' 

'Maybe she needs to hang a sign...' zegt Lukas. Ik zie wel een soort teken, de buitenkant van de anemoon is nu helder paars. In afwachting van mijn eigen onderwatercamera geeft deze en deze online foto U misschien een idee. Astonishing! Startling! Bewildering!  

Een dag met Ms. Lindsay op stap en mijn Engels gaat alweer met hinkstapsprongen vooruit. Lukas vindt dat een bijkomend voordeel, ik kan dat Engels classificatiesysteem al niet meer volgen, ik weet niet wat te doen met improper fractions with different denominators en ik begrijp niets van de Amerikaanse burgeroorlog. Ik moet volgens hem terug naar de lagere school, bij zijn juf in de klas! 

Hij heeft gelijk. Ik schrijf mij meteen in voor het lesblok snorkelen. 

     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten