dinsdag 30 januari 2018

Zoektermen: app, ondanks, zwanger

What happens op tocht met de wandelclub, stays in de wandelclub. Alleen dit wil ik wel delen: na de nodige kilometers zocht ik 's avonds online artikels over Zweedse vrouwen die een klacht indienen tegen Natural Cycles, een app die je cyclus in kaart brengt.

Je kunt zo'n app gebruiken om zwanger te worden. Wanneer heb ik mijn eisprong? Of om vooral niet zwanger te worden. Dat zo'n app voor dat laatste geen garantie biedt, ondervonden alvast 37 vrouwen. Weten die vrouwen dan niet dat periodieke onthouding niet werkt, vroegen een paar mannelijke journalisten in de krant.

Gelukkig reageert Maartje Luif, columniste in diezelfde krant. Vrouwen kennen hun eigen lichaam vaak niet, zegt ze. Ook al is zo'n app niet betrouwbaar als anticonceptie, het blijft een goed instrument. Omdat het vrouwen kan helpen om meer grip te krijgen op hun cyclus.

En inderdaad, het is niet zo evident om een sequens van 'gemiddeld' 28 dagen om te zetten in een kalender van nu eens 30, dan weer 31 dagen. Wanneer zal ik deze maand iets minder productief zijn? Het is handig om dat te weten. Apps worden dan - met de woorden van Luif - hulplijnen bij de tafel van 28.

Clue is een fantastische app om je cyclus bij te houden.


Zelf ergerde ik me met terugwerkende kracht ook behoorlijk aan het mannelijke meesmuilen. 'Dachten duizenden Zweedse vrouwen werkelijk dat kalenderseks plots een betrouwbare methode van geboortebeperking wordt als je het met een app doet in plaats van op een blaadje papier?'

Wacht eens. Die 37 vrouwen zijn - in dit geval - zwanger geworden van een... man! Kon de partner vóór de vrijpartij niet even meedenken? De vrouwen worden voorgesteld als domme wichten die alles uit de biologieles vergeten zijn, maar hoe zit dat met de mannen in kwestie? Of is het niet zo erg dat zij die bewuste les niet goed opletten?

Waarom is beschermd vrijen nog steeds de verantwoordelijkheid van de vrouw alleen? Waarom viseren we ongewenst zwangere vrouwen alsof er geen baby-makende man aan te pas kwam? Waarom kunnen mannen nog steeds seks hebben zonder stil te staan bij mogelijke consequenties?

Wanneer de conceptie met twee gebeurt, zou ook de verantwoordelijkheid voor anti-conceptie bij die twee personen moeten liggen. Toch? 

Om maar te zeggen. We hadden het zondag dus over een app. En over nog veel meer dingen die ik hier niet ga delen. Want what happens in onze vrouwenclub, stays in onze vrouwenclub.

    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten