donderdag 18 maart 2021

Stelling nemen, paper presenteren

Elk jaar zakken van over de hele wereld een heleboel scholieren af naar New York. Daar palmen ze dan twee dagen lang de vergaderzalen van de VN in en discussiëren ze over onderwerpen die hen het hardste bezig houden. 

(Ahum. Ik dacht aan hun liefdesleven en zo. Maar neen.) De opwarming van de aarde, sociale ongelijkheid, de voedselcrisis, menselijke uitbuiting. Erg gezellig allemaal.

'Dit jaar sluit het onderwerp écht bij hun leefwereld aan,' zei Tomo. Een Japanner die vroeger lesgaf op een internationale school in Engeland en al drie keer deelnam. 'Dit jaar gaat de conferentie ook voor het eerst online door. En het is de eerste keer dat studenten uit Vietnam kunnen meedoen!'

Hij maakte in Hoi An een groepje ouders enthousiast en die sleurden er hun tieners bij. 'Komaan, this is a once in a lifetime opportunity!' Jana vond dat precies ook. Haar allereerste conferentie!

En het onderwerp? De titel klinkt niet erg gezellig, maar het is natuurlijk wél iets dat hen bezighoudt. 

Dokter Fauci, die in de Verenigde Staten de status van een medische rockster heeft, staat op het programma. Met realtime Q&A. Plenaire sprekers worden op het scherm afgewisseld met break out rooms. Daar kunnen de studenten dan online rechtstreeks met elkaar in gesprek gaan.

En ja, ze wilden graag aan zo'n debat meedoen. Stelling 'voor of tegen strikte lockdowns?' Hoe strikter, hoe beter, schreven ze in hun paper. Want dat zijn we hier gewoon. Keiharde maatregelen die de corona (die af en toe nog van buiten de grenzen binnen komt) telkens weer uitroeit. Daar zien onze tieners heel veel voordelen van. Tussen de lockdowns door gaan ze maandenlang gewoon naar school. Er zijn geen bubbels, je doet alle hobby's die je wil en leeft je sociaal leven als altijd.

Er werd een werkdocument gedeeld waar Jana het meeste aan schreef, referenties en alles. Dus werd beslist dat zij de paper voor de groep zou presenteren. Nog geen 14 jaar, en die jongens van 16 laten haar voorgaan! Spannend.

Onze deelnemers schreven zich in op deelsessies naar keuze. En Tomo riep de ouders samen om zijn ervaring en wat meer informatie te delen. 'Zouden we anders niet ...?' stelde ik aarzelend voor. En dat werd een plan!

         

1 opmerking: