maandag 20 april 2020

Doe-het-zelf spa


10' - Indische hoofdmassage
10' - Traditionele Vietnamese voetreflexologie
20' - Thaise full body massage
20' - Shiatsu drukpuntenmassage (Japan)
30' - Ayurveda massage
extra - hot stones / rolling bamboo / cupping 
10' - gezichtsmasker (komkommer, scrub of Koreaanse slakken)
10' - manicure
10' - pedicure 


In Hội An kun je voor (bijna) geen geld naar de spa. Wij deden het nog maar één keer, op die ene dag dat de kinderen toevallig tegelijk een verjaardagsfeestje en speelafspraak hadden.

Nadien wilden we Jana meenemen, die hield er als baby al zo van om gemasseerd te worden. Lukas vond dat niet zo leuk, hij heeft het nog steeds lastig als iemand zonnecrème op zijn lijf smeert. Misschien zou hij een professionele massage wel appreciëren? Eens proberen. 

Maar zoals U wel weet... Samen met de rest van de wereld gingen hier toen alle spa's dicht. Tegelijk proberen wij tussen onze vier muren nog steeds een verschil te maken tussen week en weekend. Vorig weekend Kamping Corona, gisteren bouwden we onze slaapkamer om tot massagesalon.

Een uurtje tevoren limoengras olie beginnen branden. Technieken opzoeken. Badhanddoeken uitspreiden op bed. Nekkussens-voor-in-het-vliegtuig opblazen, klein handdoekje daarover. Glazen yoghurtpotjes klaarzetten. Bamboestokken zoeken in de tuin. Stenen in de oven schuiven. Voetbad vullen. Crèmekes verzamelen. Muziekje opzetten.



Ik heb er weinig foto's van. Mijn handen zaten vol olie en daarmee gleed ik over hun lijven. Zo'n twee uur lang.

Aan het begin van de sessie had ik nochtans gefluisterd: 'De tijd is maar een indicatie, meneer.' De Thaise massage (zie menu hierboven) hoefde geen 20 minuten te duren, als Lukas dat te lang vond. Het mocht natuurlijk ook langer, als Jana dat graag wilde. 'Oké, maddaaam?'

Ze knikten allebei en sloten hun ogen. 'Een beetje harder, daar.' Knikten nog een keer dat het goed was. Lieten hun ledematen zwaar hangen wanneer we hun polsen, handen, vingers, kuiten, voeten, tenen masseerden. Giechelden als het ergens kietelde. Knikten weer toen Allerliefste en ik van kind ruilden. Hij legde de voorverwarmde stenen op hun rug, ik daarna komkommerschijfjes op hun gezicht.

Zoals verwacht - maar toch nog nà een onderhandelde en onverwacht aangename hoofdmassage - was Lukas het eerste klaar. 'Volg mij maar, meneer.' Naar het voetbad op ons terras. Daarna stak Jana haar voeten in het water, bij die van Allerliefste. Toen ik mijn tenen tussen de munt- en bloemblaadjes wiebelde, kroop Lukas op mijn schoot.



'Wanneer doen we dat nog een keer?'
                  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten