vrijdag 30 november 2018

Kopiëren, plakken, aanpassen

We hebben net gegeten en fietsen van het centrum naar onze buitenwijk. Onderweg blijft mijn blik hangen bij rijen mannen. In een café drinken ze hun eerste maar niet hun laatste biertje. Ze hebben hun stoelen naast elkaar geschoven en kijken samen naar hetzelfde punt. Naar een optreden, denk ik. We horen muziek, welke band zou er vanavond spelen?

Ik vertraag, draai mijn hoofd om te zien wat zij zien. Een draaitafel met daarachter: een vrouwelijke deejay. Ik denk aan mannen wereldwijd. Decolletés kijken is hier ook een sport. Een cafésport.

Thuis kopieer ik de tekst van gisteren. Ik verander hier en daar een woord om te zorgen dat het klopt. Een vrijdagavond is anders dan een doordeweekse ochtend.
     

4 opmerkingen:

  1. Na je bericht gisteren dacht ik vooral "ocharme, die vogeltjes" (Vietnam en België lokken dus blijkbaar dezelfde reactie uit wat dat betreft...); bij dit bericht dacht ik bij vrouwelijke deejay "joepie!" en toen las ik decolleté en dacht "ocharme, die vrouw". En nu ben ik mij aan het afvragen of ik te cynisch ben, omdat ik je bericht en observaties op zich wel heel mooi vind, maar mij niet zo kan vinden in wat jouw observatie"objecten" zelf observeren.
    PS: ik gooide je een stokje toe als je dat wilt :)
    http://lepetitrequin.com/gelukszaaierstag/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Haaike, op zich vind ik het niet verkeerd dat een man gecharmeerd raakt door een vrouwelijke décolleté of de beweging van een haarlok of de curve van een hals of een oorlelletje of ... Net zoals ik ook al eens gecharmeerd kan raken door een blik, de lijn van een mond of een enkel, een lachkuiltje. Daarom heb ik geprobeerd zo neutraal mogelijk te schrijven, en niet meteen met een toon van "allemaal viezeriken".
      Tegelijk heb ik ook al vaak "ocharme" gedacht. Het is opmerkelijk hoeveel vogels hier in kooien leven en héél bevreemdend om zo'n troep Vietnamese mannen naar één vrouwelijke deejay te zien kijken. Temeer omdat die vrouw blank is, het is dus voyeurisme met een vleugje seksisme en racisme. Ik vind dat helemaal niet oké, maar ik probeer het wel te begrijpen: het geeft die vrouw een inkomen, ik hoop dat ze dit beroep bewust koos (bewust kon kiezen).
      Ik wil de dingen hier begrijpen en vastleggen, dat je het op zich een mooie observatie vindt maakt me dus wel héél blij.
      Ik kijk zo meteen eens naar het stokje! Merci alvast.

      Verwijderen
    2. Hmm, nu ik het nog eens teruglees, impliceer je inderdaad nergens zelfs maar vagelijk dat het "viezerikken" zouden zijn. Want effectief, gewoon gecharmeerd zijn door vrouwelijk schoon, daar is absoluut niets mis mee; ik ben inderdaad ook al wel eens door mannelijk (of zelfs vrouwelijk) schoon gecharmeerd :)
      Misschien was het de combinatie met het vorige bericht, waardoor ik dat "kooitjesgevoel" van het vogeltje ook op dit bericht heb toegepast :) En een vrouw in een kooi die bekeken wordt, dat is natuurlijk wel al veel meer "viezerikken"... Mja, 't is soms moeilijk bepalen waar de lijn ligt tussen "genieten van" en "voyeurisme".

      Verwijderen
    3. Het is alleszins een héééééééél dunne lijn...

      Verwijderen