zaterdag 24 september 2016

Wie speelt daar in de gordijnen?

Ik zal U zeggen wie! Mijn kinderen en hun nichtjes. Zelfs het allerjongste neefje heeft vandaag een broekje uit gebloemde gordijnstof aan. Dat is allemaal de schuld van The Sound of Music. En van mijn schoonmoeder.

In het rust- en verzorgingshuis waar ze werkt, zingt zij vandaag als een echte Maria van do-re-mi. De kleinkinderen zijn Von Trapp. Ze kennen de noten en de bijhorende gebaren. Ze weten wanneer ze blij achter hun Moeke Mieke Maria moeten huppelen. Alsof ze niet op een vlak podium staan, maar in een lieflijke Alpenweide.

 

Ik schat dat de gemiddelde bejaarde van nu tussen de 30 en 50 jaar was toen de film in 1965 uitkwam. Keken sommigen toen met hun kinderen naar musicals? Gingen ze voor die affiche naar de cinema? Herinneren ze zich dat verhaal nog? Zullen ze de scène vandaag herkennen? The Sound of Music werd een wereldwijde hit, het moet haast wel.

Ik hoop het. Wie weet zingen sommige bewoners straks wel mee. Eerst ritmisch: 'Als je leest dan begin je met ABC.' Daarna melodieus: 'Als je zingt dan begin je met do en re.'

(En draag je dus ook kleren van gordijnen.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten