vrijdag 3 mei 2013

Elfologie

Ik weet niet of het te maken heeft met 't feit dat ze zo'n steengoede school gaan, maar bij die excellente juffen zijn precies ook altijd de meest fantastische stagiairs aan de slag.

Stel U voor, bij de Kanaries - ofte: Lukas' klas, dus het zomerklasje samen met de eerste kleuterklas - deed juf ad interim op vraag van de kinderen een project over kamperen. Niet over brandweermannen of poezen ofzo. Neen, kamperen. Midden in de klas stond een kanjer van een tent, met slaapzakken, zaklampen en gamellen.

Bij de Uilen - Jana's klas, dat is het tweede en derde kleuterklas - werkte juf ad interim Jolinte op hun vraag een project uit over Elfen. In tegenstelling tot wat je zou verwachten, komen de kinderen dan niet naar huis met vleugels op hun rug. Neen. Hier liggen nu een kapstok een vereenvoudigde zelfgemaakte pijl en boog (want sommige elfen schieten de mensen een verliefdheid) en een wasknijper een elfennaamspeldje met vliegpoeder.







Uit was Jana en Jolinte mij verteld hebben, distilleer ik dat de kinderen van elkaar de meest kenmerkende eigenschappen mochten opsommen en dat Jolinte (gebaseerd op de elfologie ofte een woordenlijst die ze vond in de sferen van Lord of the Rings) dan een passende naam bedacht.

Jana werd Nissa gedoopt.

Jolinte: 'Dat betekent sociaal.'
Jana: 'Omdat ik snel andere kinderen leer kennen en vriendjes maak.'
 

Ik krijg nooit klassieke knutselwerkjes toegestopt (genre: 't Is Pasen dus iedereen heeft een paasei ingekleurd.) - maar wel dit soort mooie verhalen en herinneringen. 

      

Geen opmerkingen:

Een reactie posten