zaterdag 16 juni 2018

Krantenknipsels

Heimwee op voorhand, ik weet wel zeker dat het bestaat. Het stak de voorbije weken al af en toe de kop op, de laatste dagen steeds vaker. Ik mijmer over vrienden en familie die ik ga missen. Het netwerk op school, speelvriendjes en hun ouders, mijn buren, de collega's. Ik ga hen allemaal zo hard missen. Hen en alles wat we samen doen. Bellen, dansen, afspreken, wandelen, eten, klimmen, zingen, spelen, fietsen, iets gaan drinken, praten, picknicken, op weekend ... 

Behalve mensen ga ik ook dingen missen. Fysieke dingen. De vissen die de kinderen bij mijn ouders in de vijver dompelen. Onze kano. Brood met boter en kaas. Het thema van de ouderfuif. De schapen langs de Coupure. De ladder uit onze kelder, waarmee we elk jaar een winterboom maken. De rotsblokken van Fontainebleau. De houtblokken op het midzomerkampvuur. De marshmallows putje winter. De pasta met pesto van Trafiek. De behandeltafel van mijn kinesist. La Mestiza. Het geluid van de auto uit Zwijnaarde. De fietsroute langs het water. De vuurwerkstokjes op oudejaar. De picknicktafel in het park. De plaatjes op het Pierkesbal. De trappen naar de berm in de Bourgoyen.

En dit.



Soms ligt zo'n rolletje onverwacht in de keuken. Soms ligt er eentje in het postvakje op mijn werk. Mijn vader weet dat ik graag Hij/Zij lees. En dat wij de krant alleen in het weekend op papier krijgen. Dus knipt hij van maandag tot vrijdag die stukjes uit, doet er een rekker rond, dropt het op een plek waar ik het zeker zal vinden.

Hoewel ik weet dat hij die stukjes bijhoudt, is zo'n rolletje toch nog elke keer een verrassing. Ik strijk het opkrullend papier glad, lees alle stukjes. Ik glimlach of sta stil bij wat Deprez en Claeys schrijven en bewaar ze daarna in een map.

Dat ga ik missen. Mijn vader, uiteraard, maar ook die knipsels.

3 opmerkingen:

  1. Oh Ellen, wat een mooi en triestig stukje tegelijk! Ik zou willen zeggen dat het wel meevalt, maar dat zou liegen zijn. Maar: het is het het waard, dat wel...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oh, zo schoon dat je vader dat voor je doet! Zo dubbel allemaal: zo veel liefde, zo dankbaar dat je ze hebt en dat je ze gaat moeten missen... Begrijp best dat je nu al heimwee hebt. Toch zo dapper dat jullie dit avontuur aangaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeg zeg zeg
    Er bestaat nog iets als traagheid
    Je kan die dingetjes opsturen met een dampende stoomboot bijvoorbeeld
    En Ellen, die meiden zeggen het juist
    Zoveel dingen achterlaten die je vertrouwd zijn, daar is moed voor nodig
    Maar ik heb spijt dat ik nooit die moed had of zal hebben
    Het vraagt veel van jou maar je zal nog veel meer terugkrijgen
    Dikke kus

    BeantwoordenVerwijderen