woensdag 15 november 2017

Gesponsord in natura

Of wij net een jaar door Europa gefietst hadden? Tja, twee Pino Hase fietsen met voorop telkens een kind... De gelijkenissen liggen voor de hand en de mevrouw op de dijk volgt blijkbaar ook de blog van Annelyse die met haar gezin op avontuur ging.

Maar zo zot zijn wij niet. We hebben zulke fietsen niet eens in eigen bezit! Gelukkig kennen we twee vriendelijke, fietsminnende gezinnen in de buurt, waar we ze konden lenen. En alzo fietsten wij de voorbije herfstvakantie langs de Noordzee, tot in Frankrijk.




De fietsfamilies hadden ons op voorhand verteld hoe plezant dat wel niet zou zijn. 'Het is veel meer samen onderweg.' We waren ook op voorhand verwittigd. 'Kleed de kinderen goed, vooraan vangen zij weer en wind.'

We trokken hen mutsen en dikke handschoenen aan, pakten regenbroeken in, sloegen poncho's om. Alleen die modderspatten in het gezicht, daar kun je je niet tegen beschermen.



Maar dat het dus heel plezant was. Eerst met de trein tot Oostende, verder kan niet. Er was wat spierkracht voor nodig, maar al bij al viel het mee om die twee gevaartes in de wagon te krijgen. Daarna maakten we vanuit Nieuwpoort elke dag een tocht.



Richting Frankrijk dus. Richting Diksmuide. Of gewoon zomaar, zonder bestemming, richting picknick. Het is sinds de zomer geleden dat we samen onderweg waren en ook al ligt dat niet eens zo lang achter ons, ik voelde meteen weer hoe heerlijk ik het vind om dit samen met mijn team te doen.

Een mooie plek kiezen voor een simpele boterham met kaas. Samen in het gras zitten. Kletsen en Jana die met haar ogen draait omdat haar broer alle gevoel voor mode ontbeert. Hij die lacht en zijn schouders ophaalt. 'Maar die poncho is zo leuk en zacht en lekker warm!'




Ik wou dat we dat elke dag konden doen. De kinderen ook. Blijven fietsen, heen en weer langs de dijk. Kijken naar de golven, kijken naar de wolken. Aan zijn lach en de manier waarop zij haar lach tijdens het poseren probeert in te houden, zie ik meteen weer hoe hard ze daarvan genoten hebben.





Misschien moeten we toch ook eens overwegen om een jaar met zo'n fietsen de wereld rond te trekken? Of een continent, om te beginnen?
     

2 opmerkingen:

  1. Ik begrijp de gelijkenis, ja. :-) Ooit wil ik een fietsvakantie doen, maar dat gesleur met die bagage lijkt me maar niets. Eén centraal punt is daarom wel een goed idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gerhilde, mijn collega trekt met de fiets en laat haar bagage van hotel naar hotel vervoeren (ze doen dat in groep). Misschien is dat ook een optie? Want het gesleur is inderdaad soms wel een domper op de fietsvreugde...

    BeantwoordenVerwijderen