zondag 14 mei 2017

Miniatuurtjes voor morgen

Een uitgave van 'het Laboratorium voor de Ontwikkeling van het Nieuwe Wonen'. Klinkt pretentieus voor zo'n klein boekje. Binnenin gelukkig geen hoogdravende theorieën, maar mooie nieuwe woorden. Kijk hier maar eens, je kunt het MLM-001 LEXICON gewoon downloaden.

Elly Van Eeghem bedacht die woorden voor Malem, de witste en tegelijk kleurrijkste wijk van Gent. Het zijn ideeën voor de stad van morgen. Want zoals ze zelf zegt: 'De toekomst ligt niet zomaar voor ons, we maken haar onderweg, nu.' Dus denkt de kunstenares alvast na over hoe we samen willen leven. Ik zou best wel willen wonen in een wijk die zij mee vormgeeft. Daar zou ik dan bijvoorbeeld af en toe naar mijn gemeineplek gaan ...
Gemeineplek 
In MLM-001 delen leeftijdsgenoten een gemeineplek
Kinderen, jongeren, volwassenen en senioren,
elk hebben ze een exclusieve gemeenschappelijke stek,
onvindbaar voor ander bewoners.
Een gedeeld geheim.

Van motorrood tot schol, van kernverlegging tot eauverzet, van vonkontact tot omzetmarkt. Haar boekje vol ideeën ligt al meer dan een jaar als een kleinood op mijn bureau. Daarom was ik zo blij toen ik - op de allerlaatste dag van haar expo in het STAM - de bijhorende miniaturen ontdekte. Ik gluurde door kleine gaatjes in een houten box, keek en bleef kijken.

Meerpaal 
In MLM-001 staan meerpalen.
Ze dienen telkens meerder doelen:
lichtbron, plaatsaanduiding, ankerpunt,
schaduwplek, stroomvoorziening, broedplaats,
zonnewijzer, klimboom ...
Een meerpaal is meer dan een paal.
Er bestaat geen enkele paal die louter schijnt.


Omwegenkaart 
Van MLM-001 bestaat een omwegenkaart.
Ze traceert de paden die groeiden vanuit
het verlangen van de inwoners.
Omwegen verbinden verschillende percelen of
leiden naar nergens.
Ze zijn niet gepland.
De omwegenkaart wordt continu bijgewerkt
maar blijft altijd achterhaald.

Zucht. Zo mooi. In die stad van de toekomst wil ik zeker wonen.
     

2 opmerkingen: