dinsdag 11 oktober 2016

Soundtrack for a book

Dertig dagen van Annelies Verbeke zit vol referenties. Naar krantenartikels, schilderijen, gedichten, steden. Veel muziek ook. Van Paul Simon en de kora, een instrument dat ik tot mijn scha en schande nog niet kende. Twee nummers komen uitgebreid aan bod.

Aguas de Março van Elis Regina. 'Alphonse spreekt geen Portugees maar heeft vaak geluisterd. Hij zingt de laatste regels van het refrein, zijn mond bij haar oor.' Oh.



Summertime in de versie van Billy Stewart. 'Nog tijdens de brrrrruck-chuck-chuck-chucka-chuck-chuck aan het begin legt Alphonse zijn plamuurmessen op een krant en zet de radio luider.' En terwijl niemand kijkt, danst hij.



Ik lees (vooralsnog) op papier. Maar stel dat ik overga op digitaal, komt zo'n verhaal dan met geluid? Niet dat het een hoorspel voor volwassenen moet worden, daar bestaan podcasts voor. Alleen... Een blokje tekst om aan te klikken, waarna de muziek begint te spelen zodat je je helemaal kunt onderdompelen in het boek, is dat geen goed idee? E-reader-ontwikkelaars? Iemand?

2 opmerkingen:

  1. Ik lees ook nog op papier, maar dat zou ik zeker een goed idee vinden! Al is dat vermoedelijk al wat moeilijker voor de rechten ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja, de rechten. Maar ik ben er gerust in: àls er al een programmeur is die mijn blog leest, dan zal die dat wel oplossen!

      Verwijderen