zondag 3 januari 2016

Joeldagen

Dat het alweer bijna voorbij is. Maar miljaar, wat hebben we ons geamuseerd de voorbije kerstvakantie. Of beter: wintervakantie. En nog beter: Joelvakantie. Dat heeft ze geleerd op school. Lang voor er sprake was van kindeke Jezus, vierden de mensen op het Joelfeest de terugkeer van het licht. Met bomen die ze versierden met door bosbessen en rode bieten gekleurde dennenappels. 'Want ja, mama, toen verkocht de winkel nog niets blinkends, hé.'

We proefden dat nieuwe woord - Joelavond. Joelballen. Joelboom. Joelcadeautjes. Vrolijke Joeldag! - en deden verder niets. Of toch bijna niets.
  • Jana bekeek de volledig film van de Kinderen van Bolderburen. 't Is ondertiteld, maar in het Zweeds klinkt het feest van 24 en 25 december verdacht veel als Joel-en-nog-wat. Om nog maar te zwijgen van het jeugdsentiment bij mij. Dat boek heb ik in het derde leerjaar zeker vier keer gelezen, ik wou toen zo graag Lisa zijn. (Soms wil ik dat nog.)  
  • We gingen met haar meter naar Stulp kijken. Op het Spekkenfestival, waardoor we knutselend konden napraten. Laat dat nu net zijn wat wij zo graag doen!
  • En omdat we dan toch in het centrum waren, meteen ook naar de grootste miniatuurstal ter wereld. De voorbije jaren deden we dat bij Ana thuis (haar Felipe is nog mijn welp geweest, ik was er vaste babysit). Dit jaar staat de stal nog tot 10 januari in de Sint-Baafskathedraal. Moet U echt gaan zien! 
  • Ze trok naar het MSK, voor een atelier-met-voorstelling (deze) en kwam thuis met een heerlijk surrealistisch zwart-wit kunstwerk. 

En Lukas dan? Die speelde in zijn pyjama. Elke dag van de vakantie een echte joeldag.

4 opmerkingen:

  1. In het Zweeds is Jul Kerst. Julafton is Kerstavond. 😉 Dat van Joel wist ik niet, leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zie, dat wist ik dan weer niet! Kun jij Zweeds? Gebruiken jullie dat woord in jullie gezin? De mijne willen er echt mee verder gaan... Ik vind het een heel mooi woord, ook omdat het werkwoord joelen erin doorklinkt. ;-)

      Verwijderen
  2. Ik heb ooit eens gelezen dat de Kerk "heidense" gebruiken en feesten overnam om de "bekering" naar het Katholicisme te vergemakkelijken. En één van die gebruiken is dus het lichtfeest dat 'toevallig' gelijk valt met Kerstmis. En ik vier ook liever het lengen van de dagen dan de geboorte van den-ene-of-den-andere-profeet die later misbruikt wordt om geld te scheppen en oorlog te voeren. Joelfeesten it is :) (en ik neem aan dat het Zweedse Jul de oorsprong is van de naam?)

    BeantwoordenVerwijderen