woensdag 2 december 2015

Ik denk dat ik voor de roetpiet ga

Nog vijf keer slapen. Klasse voor Ouders telt blijkbaar ook af.
Met een kleine enquête: welke Zwarte Piet wil jij op school?


Nummer 3 is voor mij geen optie meer. Blijven nog over: roetpiet (2e in de rij), regenboogpiet (volledig links), naturelpiet (rechts). Spontaan wou ik voor roetpiet gaan, de uitleg bij de typetjes deed me twijfelen. Ik hou van verhaal, dus waarom niet dat met die regenboog? Of gewoon naturel?

Toen zag ik de Sinterklaasfilm van Stijn Coninx en Hugo Mathyssen. Veel fantasie, amper verhaal staat in een van de recensies. Maar een spanningsboog hebben mijn kinderen in de cinema niet nodig, zottigheden des te meer. Voor mij hetzelfde: graag 500 gr absurde humor.



In de film is het (net als bij de aankomst dit jaar in Antwerpen) roetpiet geworden. Een van de eerste scènes licht de transformatie toe. Terwijl Ramon het paard van Sinterklaas bestijgt om over land naar België te reizen, rommelt Piet wanhopig in zijn koffer. De boot wacht, Sinterklaas begrijpt het getreuzel niet. Dan komt uit: Zwarte Piet zoekt zijn potje zwarte verf. Het roet van de schoorsteen schminkt hij stiekem altijd bij - om extra zwart te zien.

De reactie van Sinterklaas komt hierop neer: 'Maar Zwarte Piet! Dat is toch niet belangrijk? Je hebt die zwarte verf niet nodig. De kinderen weten wel dat je zwart ziet van het roet. Kunnen we nu vertrekken?' Schoon hoe de Sint er niet al te veel spel van maakt en tegelijk de boodschap meegeeft: het mag dit jaar anders, verstop je niet langer.

Even later, onderweg met de boot, moeten Sinterklaas en Conchita meewarig glimlachen omdat Zwarte Piet zich de hele tijd door de schoorsteen laat glijden. Hij wil toch graag een beetje zwarter zien. 'Stop daarmee, Zwarte Piet. Het is goed zo.' Ondertoon: wees jezelf en maak je verder geen zorgen.





De film draait niet om het uiterlijk van Zwarte Piet. Bijlange niet. Maar ik vind het wel fantastisch hoe de makers met enkele welgemikte scènes de omslag gemaakt hebben. Zeer aanneembare verklaring, een heerlijk nieuw element in de mythologie rond Sinterklaas. Nu kan het toch niet meer zo moeilijk zijn om overal met roetpieten te werken?
     

4 opmerkingen:

  1. Ik kijk zo uit naar zelf kinderen hebben om dit allemaal terug van op de eerste rij te volgen. Roetpiet, natuurlijk. Dat weet iedereen toch wel!? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik dacht ook dat iedereen dat wist, hihi. Maar in de commentaren van de Klasse-enquête lees ik toch een heel andere voorkeur. Verbazingwekkend.

      Enfin. "Dag Sinterklaas" is op dvd gezet, dat blijft een topper. Hier in huis zitten ze af en toe voor een filmpje, dan profiteer ik ervan om volwassen dingen te doen. Alleen als ze naar die Sintreeks kijken lukt mij dat niet... Dan wordt ik naar dat scherm gezogen.

      Ah, Romina, het wordt zeker een heerlijke tijd met je dochter! (Stel je voor, ik kijk er zelf ook naar uit, ha.)

      Verwijderen
  2. Aaron is 3, dus het is de eerste keer dat hij echt Sinterklaas beleeft. Hij heeft er nog geen in het echt gezien of op tv (we hielden de boot wat af eerst). Ik hoop van harte dat het vrijdag op school een roetpiet is. Dat hij enkel opgroeit daarmee...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, de mijne moeten de omslag maken - ik had het ook liever anders gezien. Vreemd eigenlijk, dat het nog zo lang geduurd heeft voor onze frank viel en we een alternatief wilden bedenken. Maar wat ben ik blij dat het er is!

      De boot afhouden, ha! Vind ik wel toepasselijk. De intrede van de Sint hebben mijn kinderen ook gemist, hoor. Naar een supermarkt trekken om de Sint te zien, doen we ook nooit. Het blijft hier al bij al vooral iets van thuis en op school. Veel grootser moet dat eigenlijk niet worden, wat mij betreft.

      Geniet er alleszins van met Aaron. Veel spelplezier!

      Verwijderen