donderdag 17 december 2015

Dieselmotor

Ik had in september nochtans een mooi schema getekend op ons krijtbord. Een overzicht van hobby's en andere activiteiten. Zodat iedereen hier in huis zou weten wie-wat-wanneer-waar.

De hoe-vraag als in 'hoe geraakt dat grut ter plekke?' is meestal de moeilijkste. U kent die verhalen wel over vaders en moeders die weinig anders doen hun kroost over en weer rijden. De vrije tijd van kinderen begrenst die van volwassenen meer dan eens.

Hier niet. Alles gebeurt na school op school. Ik moet U zeker niet zeggen wat een ongelooflijke luxe dat is! Maandag respectievelijk kunstacademie en opvang (koek en melk!), dinsdag muziek en Frans speeluurtje, donderdag muziek en opvang.

Woensdag is de grote uitzondering: dan doet Jana yoga. Allerliefste stopt iets vroeger, pikt haar op en leest ter plekke een boek. In de hele puzzel was dat mijn enige voorwaarde: Lukas moet niet meegesleurd worden in / naar de hobby's van zijn zus, hij mag lekker thuisblijven.



Spijtig dat volwassen activiteiten niet op het werk zijn. Op dinsdag een kinesist aan mijn bureau, op woensdag met de collega's gaan klimmen. Dat zou wat zijn! Maar neen, de realiteit is dat wij moeten buitenkomen. En ook in het weekend doen we alles flink op ons eigen. Zwemmen, scouts en boekenjury. Stel je voor dat die dingen ook op school zouden gebeuren! De kinderen zaten daar 7 dagen op 7, dat kan onmogelijk de bedoeling zijn.

Maar wat ik dus wou zeggen... 1) Hoe breder de school, hoe liever! 2) Tot vorige week twee week vergat ik nog om Lukas een extra koek mee te geven voor Frans. 't Is dat ik traag op gang kom, als een dieselmotor. Nu ik het schema eindelijk gewoon ben, word mijn roulement onderbroken door veertien dagen vakantie! (Dat komt niet goed in januari.)

Niet dat ik er niet van ga genieten.
Als U de komende dagen verlof heeft, wens ik U van harte hetzelfde.
    

3 opmerkingen:

  1. Fantastisch! Ik heb het altijd zo absurd gevonden dat schoolgebouwen na de schooluren gewoon leegstaan, terwijl na die uren andere gebouwen nodig zijn voor muziek-, teken- en sportlessen. Goed te lezen dat dat meer en meer gecombineerd wordt, niet enkel goed voor de verplaatsingen (en bijhorende impact op tijd van ouders en kind, maar ook op klimaat), maar ook voor het gebruik van de gebouwen zelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. :-) wij hebben ook een brede school. Nu vind ik Aaron nog te jong, maar vanaf volgend jaar toch eens wat proberen. (ah ja, dan heb ik eens een uurtje tijdvoormijzelf)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet eens wist dat het een soort brede school was toen we onze eerstgeborene inschreven. Maar komt dat even goed uit! Ik lees vandaag ook in de krant dat minister Vandeurzen meer van dit soort samenwerkingen wil voor de vrije tijd van kinderen. Wordt nog een interessante puzzel, hopelijk lukt het.

    BeantwoordenVerwijderen