zaterdag 31 oktober 2015

Spokulus Romelus

't Is eigenlijk morgen, maar de dochter / eventmanager wilde vanavond na schooltijd al op strooptocht. 'Uw snoep of uw leven' en dan maar smullen. Dat zagen de vriendjes niet zitten, zo gaan schooien van deur tot deur.* Zij wilden liever een fakkeltocht. Dat vond Jana dan weer geen goed idee. Vuur in de Bourgoyen! Ze had toch zelf gezien wat er overbleef na een bosbrand? Niet veel.

Compromis: griezeltocht met opdrachten onderweg. Spokentikkertje en toverdrank. Meer moet dat niet zijn. Het werd zowaar een beetje symbolisch toen ze hun zelfgemaakte brouwsels plengden. Dochter bezwoer 'alle angsten weg'. Lukas was zijn heerlijke zelf met een luidkeels 'Spokulus Romelus!' Een spreuk die zijn fiets vleugels moest geven. (En dat deed het.)




* Ik weet nog steeds niet wat ik van dat hele Halloween moet denken. 't Is Amerikaans gedoe, maar als ik zijn jaarlijkse verslagen lees, moet ik toegeven: het ziet er ook plezant uit. En hij heeft een punt. Dit soort nieuwe tradities kunnen op buurtniveau wat schwung brengen. Tien door elkaar lopende strooptochten van kinderen, dat brengt inderdaad leven, zoals hij zegt, en op Driekoningen komt tegenwoordig geen kat kind meer buiten. Michel blijft volharden en ik denk ondertussen dat ik langzaam voor het idee gewonnen raak. Misschien dat het hier ook iets jaarlijks wordt. Met of zonder snoep, dat zien we nog wel. Maar verkleed lekker buiten gaan griezelen, dat staat vast. Buurtcomité? Iemand?

3 opmerkingen:

  1. graag! Liever een gezellige wandeling dan tieners in bivakmutsen en je griezelpompoen kapot gesmeten op straat terug vinden... Bel mij! ergens in september 2016;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh echt, hebben ze dat gedaan? (Hier net weer een zak afval in onze achtertuin gesmeten, met een harde klap tegen het raam waar iedereen thuis van schrok. Soms zou ik die kwajongens... ! Grrrr.)

      Afgesproken dus. Ergens in september 2016 bel ik je! Absoluut.

      Verwijderen