donderdag 2 juli 2015

Mobiliteit in de Brugse Poort

Geachte Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken,
Beste Filip Watteeuw,

Enkele maanden geleden zei u op een infoavond in de Brugse Poort dat fietsers best zo veel mogelijk het fietspad langs het water gebruiken. Mijn kinderen en ik, wij doen dat: langs de Groendreef zien we elk dag hoe de seizoenen veranderen, het is er mooi en redelijk veilig fietsen.

Maar als we naar de kinderopvang, de school, de bibliotheek, het Pierkespark willen - kortom, naar het waar het leven in de Brugse Poort zich afspeelt - dan moeten we steevast de Bevrijdingslaan over. En u weet het, daar* is vandaag iets vreselijks gebeurd. Wie op de infoavond zei dat het wachten is op het eerste dodelijke ongeval voor er actie komt, werd weggewuifd. Hij heeft jammer genoeg gelijk gekregen.

Wilt u met uw departement nu eindelijk werk maken van veiliger verkeer in onze buurt? Een bord of zelfs een campagne voor maximum 30 kilometer per uur volstaan duidelijk niet. Er moeten dringend structurele maatregelen komen. Niet alleen in de Bevrijdingslaan, maar ook op de ring (waar nog maar enkele jaren geleden een dodelijk ongeval gebeurde).

Een grote bloembak bijvoorbeeld die de circulatie op het Seghersplein knipt, zodat het voor quadbestuurders en joyrijders niet meer mogelijk is om daar gevaarlijke rondjes te racen en ze hopelijk ook de Bevrijdingslaan niet meer zo interessant vinden. Een verkeerslicht ter hoogte van de Boomstraat en het Biezenstuk, waarmee de kruispunten op de Rooigemlaan voor en na dat knooppunt meteen ook veiliger worden. Het wegbeeld aanpassen, doorgaand verkeer vermijden, een duidelijke inrichting, de schoolomgevingen aanpakken...

Stuk voor stuk suggesties van de werkgroep verkeer in de Brugse Poort. U hebt die suggesties allemaal ontvangen. U hebt op die infoavond zelfs beaamd dat het relatief simpele oplossingen zijn die inderdaad meteen zouden bijdragen aan meer verkeersveiligheid. Wat let uw departement nog?

Ik hoop dat u de mobiliteitsmoeilijkheden in deze druk bewoonde wijk binnen niet al te lange termijn grondig zult aanpakken. Dat die aanpak niet enkel zal stoelen op het doorknippen van de Bargiebrug (aka Phoenixbrug): er zijn namelijk nog véél meer pijnpunten in de wijk. En dat u ons snel op de hoogte brengt van de verschillende maatregelen die u neemt.

Hartelijke groeten, Ellen.

* Edit: Het ongeval gebeurde blijkbaar in de Hulststraat en is absoluut niet te wijten aan roekeloos rijgedrag. Maar mijn klacht / smeekbede blijft overeind. Of er in de Brugse Poort alstublieft maatregelen kunnen komen voor meer verkeersveiligheid. Het is voor de zwakste weggebruikers namelijk een zeer gevaarlijke buurt. En ze zijn met velen: kinderen te voet of met de fiets onderweg.

5 opmerkingen:

  1. Veilig kunnen fietsen is zo belangrijk of op straat kunnen stappen.
    Nu ik meer gaan fietsen ben hou ik mijn hart regelmatig vast. De straat is van den Otto en dat zou moeten veranderen.
    Auto's ergeren zich aan fietsers en voetgangers en omgekeerd.
    Wie de auto neemt zou eens vaker de fiets moeten nemen om te zien hoe auto's vollen bak voorbij je kind vlammen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mooi geschreven, Ellen, en zo terecht. Het is alleen maar extra tragisch dat het hier geen typisch geval van roekeloos rijgedrag lijkt te zijn geweest maar gewoon een dramatische samenloop van omstandigheden. Ik durf hier eerlijk toegeven dat ik nog altijd niet in onze wijk durf rijden, of alleen maar een zeer bang hartje, net omdat ik besef hoe gevaarlijk dat is. En dan verwijs ik niet alleen naar het roekeloze gedrag van sommigen, die dagelijks het leven van anderen in gevaar brengen, maar ook naar de verkeersdrukte in combinatie met de enorme bevolkingsdensiteit (en vele kinderen) in onze wijk. Die drie factoren vormen een cocktail, waarbij het alleen maar een kwestie van wachten op het volgende (dodelijke) incident is. Hoe lang nog zal men bij de stad ons geduld op de proef stellen? Ik vermijd in ieder geval de kruispunten op de Bevrijdingslaan als de pest, maar moet er wel elke dag minstens twee keer oversteken met mijn kinderen omdat we nu eenmaal in een zijstraat wonen en school en winkels net aan de andere kant gelegen zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Maya, je hebt gelijk: het probleem in onze buurt is de gevaarlijke cocktail van "verkeer waar altijd iets mis kan gaan" (zoals in dit geval), de dichte bevolkingsgraad met proportioneel veel kinderen en het roekeloze gedrag van sommigen. Deze bestuurder reed niet roekeloos, dit is gewoon pech. Maar andere ongevallen zouden we misschien wel kunnen uitsluiten. Structurele snelheidsbeperkers, zodat er trager en wie weet zelfs minder met de auto gereden wordt, zouden al helpen. Enfin, ik ben geen specialist. Vertel hier alleen maar wat ik van de werkgroep mobiliteit heb gehoord. Dat vind ik het wrange aan deze hele toestand: er zijn al zó veel voorstellen geweest, die liggen er al zó lang en zijn zó haalbaar. Waar wachten ze nog op? Iedereen in de Brugse Poort kent tal van gevaarlijke punten die - zoals bij jullie de Bevrijdingslaan en bij ons ook nog de ring erbij - gewoon onvermijdelijk zijn. Ik vrees dat ook, dat er nog een keer iets heel ergs gaat gebeuren.

      Verwijderen
  3. en het afschaffen van quads op de openbare weg ? ik sta ervan versteld dat dit gewoon mag op de openbare weg, én ze rijden er geen 30km per uur mee... mvg, charlotte

    BeantwoordenVerwijderen