donderdag 25 juni 2015

AFS-ke spelen

AFS, U kent dat wel, staat voor... Tja, ik weet niet waarvoor die afkorting staat. Ze doen "interculturele programma's", sturen jongeren de hele wereld rond.

Morgen arriveert onze eigen AFS-versie. Recht uit Ottawa! Een nichtje uit mijn schoonfamilie. Half Canadees, half Belgisch. Heeft al overal ter wereld gewoond. Spreekt vloeiend Frans, Engels, Nederlands en misschien nog een klein mondje Russisch (vanwege het kindermeisje uit haar babytijd). Wil nu graag mode studeren aan het KASK.

Dus komt ze bij ons op kamers. Bed, kleerkast, naaitafel en bureau staan klaar. De komende dagen brengen we domiciliëring, mutualiteit, studentenfiets en inschrijving in orde en duimen we dat ze de ingangsproeven doorstaat. Dat komt allemaal goed.

met dank aan mijn zus die ons haar secretaire uitleent



Wat voor mij nog spannend blijft: Hoe zal het zijn, plots een student in huis? Hoe wordt dat inwonend nichtje voor de kinderen? Een soort grote zus? Zal ze in het weekend zin hebben in die dingen die wij meestal doen? Of gaat ze liever haar eigen gang, uit enzo? Zal ze het in het begin moeilijk hebben, heimwee naar thuis en vrienden? Hoe vangen we dat op? Moeten we stil zijn wanneer ze aan het blokken is? Of wanneer ze tot 's middags uitslaapt? Gaat ze bij ons in de living zitten, 's avonds wanneer de kinderen slapen? Kunnen wij dan nog in onze slonzige pyjama's met een enorme zak chips op onze schoot heelder series bekijken en becommentariëren? Of verdwijnt ze dan naar haar eigen kamer? Wil ze haar eigen was doen of gooit ze het bij de rest (en doe ik dat allemaal)? En als ik haar was en plas doe, ziet zij het dan zitten om eens een paar boodschappen mee te nemen of een uurtje op de kinderen te letten? Zoals in echt samenleven? Of gaat ze toch eerder haar eigen gang, wordt haar kamer een soort kot met de keuken en badkamer gemeenschappelijk? Misschien is het wel het tegendeel, krijg ik echt de (huishoudelijke) zorgen van een derde kind? Hoe druk zal haar lessenrooster zijn? Hoe gaan we onze agenda's op elkaar afstemmen? Hopelijk maakt ze snel een paar goede vrienden? Als ze een lief heeft, mag dat lief dan bij ons blijven slapen? Als ze overdreven feest en te weinig studeert, moeten we daar dan iets van zeggen? Wij zijn haar ouders niet, maar misschien wel een beetje verantwoordelijk? Is ze een beetje ordelijk? Wat voor 17-jarige is ze eigenlijk? Want uit facebook-statussen, Skype-sessies en sporadische familiebezoeken alleen kan ik niet alles opmaken.

Grappig hoeveel vagen ik heb. En hoe die vragen het exacte spiegelbeeld zijn van de vragen bij haar thuis. Zal hun dochter wel kunnen studeren met jonge kinderen in huis? Hopelijk wordt ze niet gezien als een au-pair!

Ach, waarschijnlijk wijzen veel dingen zichzelf wel uit. Wordt het toch een soort samenleven en in het begin een beetje zoeken voor alle partijen. Maar zeg! Als we ons nu eens zouden laten begeleiden door AFS?

6 opmerkingen:

  1. Spannende tijden! Hou ons op de hoogte zou ik zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wel dat wordt inderdaad een spannende tijd. Het is waarschijnlijk voor haar al even spannend, 17 jaar en naar de andere kant van de wereld gaan om te studeren... Wat een ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Van toen mijn lief voor twee jaar naar Mexico vertrok, weet ik hoe lastig die eerste weken kunnen zijn. Kan me voorstellen dat het voor haar inderdaad ook heel spannend is.Ik hou jullie zéker op de hoogte! Maar eerst duimen dat ze voor die ingangsproeven slaagt. Anders blijft ze alleen deze zomer hier en start ze in september een opleiding dans in Canada... Plan B.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. AFS = American Field Service, ontstaan als een groep vrijwillige ambulanciers voor het American Hospital in Parijs tijdens de eerste wereldoorlog; nog een wereldoorlog later dachten ze aan preventie door wederzijds en intercultureel begrip en verstandhouding.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Laurens, wat zou ik toch doen zonder u! Ik had al eens gegoogled maar - ik moet niet zo grondig. Iemand anders zei mij dat het staat voor Another Fat Student omdat iedereen op AFS bijkomt van al het lekkers bij het gastgezin. Aaargh, dat verhoogt de druk alleen nog maar. Gelukkig doen wij geen échte AFS! ;-)

      Verwijderen
  5. Waw, super voor haar dat ze dat kan en doen van jullie dat jullie haar opvangen (en voor jullie, want 't zal inderdaad ook wel een spannende ervaring zijn om te zien hoe dat verloopt).
    Zijn de toelatingsproeven ondertussen al achter de rug?

    BeantwoordenVerwijderen