vrijdag 5 december 2014

Pepernotencongres

Mijn schoonbroer postte commentaar bij de beruchte reportage van Sunny Bergman op facebook. 'Een jaar geleden zei ik nog dingen als 'ja, maar dat is van het roet'. Een half jaar geleden: 'Dat is nu toch niet het belangrijkste probleem'. Nu denk ik: het is wél belangrijk en het is wél erg. Het is een racistisch beeld en dat is verkeerd. We kunnen daar iets aan veranderen. Kijk vooral rond minuut 12: wat als je als Zwarte Piet in Engeland rondloopt?'


Bekijk misschien eerst zelf ook eens de documentaire. Nu ik hem volledig heb gezien, denk ik samen met vele anderen dat we het uiterlijk van Piet beter veranderen.



(Permalink.)

Alle sentiment ten spijt, laat ons die Piet gewoon aanpassen. Cultuur is geen statisch ding, als we die hele Sintensymboliek herbekijken vinden we allicht een niet racistische oplossing.

De school van de kinderen is er alvast aan begonnen. Nog een beetje aarzelend, maar niettemin: begonnen. Zo waren alle vandaag Pieten wit, enkelen hadden - zoals in Brussel - hier een daar een roetveeg. Hun pakken waren outfits van over de hele wereld. Ze gingen samen naar een internationaal Pepernotencongres. De kinderen deden verslag van alle aanwezige nationaliteiten: een cowboypiet, Chinese Piet, witte Piet, Marokkaanse Piet... 'En twee échte Pieten!!!'

Zo zie je maar hoe de basis voor beeldvorming al op zeer jonge leeftijd gelegd wordt. Voor hen zijn 'echte Pieten' de pikzwart geverfde exemplaren, met rode lippen, krullenpruik, oorbellen en Moors slavenpakje. Racistisch tot en met.

Maar zoals ik al zei: we kunnen dat bijstellen. Als we nu eens een echt Pepernotencongres zouden houden? Als samenleving met z'n allen op zoek naar een andere symboliek, een ander verhaal dat tegelijk recht doet aan de traditie van de trickster. Zodat we volgend jaar in die Pietenkwestie echt grenzen kunnen verleggen. Op school en overal.

5 opmerkingen:

  1. Ellen. Ik denk helemaal zo ver niet. Zwarte Piet was/is de lolbroek die mopjes tapt met de kindjes en gekke toeren uithaalt. Van wie ze koekjes krijgen en de cadeautjes mee uitdeelt. En ja. Hij ziet zwart van door de schoorsteen te kruipen. Die oorringen en krullebol. Tja. Zelf vind ik die kleuren en die oorringen net mooi (er zijn toch mannen die ook zo van die piercings hebben in hun oren. Nu heeft dat toch niet meer DIE betekenis dat het slaafs is). Ik weet niet. Enkele van mijn kinderen hebben ook krullen :-).
    Zelf begrijp ik de heisa niet goed. Misschien ben ik ook nog niet zo ver.

    Maar we liegen onze kinderen wel voor over Sinterklaas. Moet die traditie binnenkort ook verdwijnen omdat onze kinderen al genoeg krijgen? Kan dat wel. Zo een man met een lange witte baard?
    En moeten alle liedjes aangepast worden?

    Zoals je merkt ben ik blij dat het bij ons op school zwarte Pieten waren. Daar hebben de kinderen mee gespeeld en niemand heeft daar iets anders in gezien dan dat het de helper was van de Sint.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Sandra, heb je de documentaire van Sunny Bergman volledig uitgekeken? Ik denk dat het inderdaad tijd is dat het aangepast wordt. Het beeld dat aan Zwarte Piet kleeft is te kwetsend. We kunnen een heel leuk kinderfeest blijven hebben door een paar simpele aanpassingen. De tekeningen in Sintboeken, de liedjes, de kostuums: alles verandert door de jaren heen, waarom zouden we daar dan nu zo krampachtig aan vasthouden? Ik denk dat een paar kleine veranderingen ervoor kunnen zorgen dat het voor grote groepen in de samenleving (zwart én blank) niet meer zo verkeerd aanvoelt. En ik denk ook dat die kleine aanpassingen niets afdoen aan het plezier dat kinderen daar in de toekomst nog aan zullen beleven...

      Verwijderen
    2. Dag Ellen

      Ik geef toe dat ik ze niet volledig heb uitgezien. Ik heb er stukken uitgepikt, maar ik heb ook wel gezien hoe sommigen reageerden, maar dat is natuurlijk omdat zij dat totaal niet kennen in hun traditie. Wat hier als 'normaal' ervaren wordt is elders tegen de borst stotend. Zo is het met veel dingen. Zelf ben ik opgegroeid met Zwarte Piet en ik kan me zelfs niet inbeelden dat mensen dit kwetsend zouden vinden.
      Nu is er in Zweden ook al een heisa ontstaan rond Pippi Langkous omdat zij Chinezen imiteert of omdat haar vader een negerkoning is. Dat mag dan niet meer! Alle boeken herschrijven dus :-( . Zelf vind ik dat allemaal wat ver gezocht. Ik kan niet geloven dat dat allemaal racistisch bedoeld is. Dat alles zich NU moet aanpassen en meteen. Zwarte Piet is geen Piet als hij niet zwart is vind ik. Voor mij geen blanke Pieten. Ik zeg zelfs tegen mijn kinderen wanneer ze wat vuil zijn: 'Mijn zwart pietje!' Ik ben heus niet tegen verandering, maar wel tegen lange tenen.
      En ik vind best dat Zwarte Piet andere oorringen kan dragen of GEEN, maar blank kan hij echt niet zijn.
      Dit is mijn eigen persoonlijke mening.
      En zoals ik al zei. Een paar van mijn kinderen zijn ook niet blank-blank en hebben krullen, maar zij vinden alvast dat Zwarte Piet Zwarte Piet moet blijven...

      Groetjes

      Verwijderen