maandag 6 oktober 2014

Absurde scène

Wat ik zo leuk vond aan dat hele festival: de zottigheid die spontaan kwam bovendrijven. Want serieus, wie zou op voorhand deze scène kunnen bedenken?

Terwijl Lukas en vriendje B. het snipperspoor van de Papieren Koning volgen, kruisen we een fietser en een banaan. Een tikkeltje bizar, maar niet op zo'n dag. De fietser fietst gewoon zijn weg, de banaan loopt allicht richting één of andere act. Tot daar niets speciaals. Heeft die fietser in zijn rugzak toch wel geen zwaard zitten, zeker?!

De Geletterde Koning heeft het ook gezien. Tilt het tafereel meteen tot een hoger niveau. Fiets wordt stalen ros. 'Jongeheer, ik daag u uit tot een duel. Ohlala, dit wordt episch.' De jongeman springt gezwind van zijn fiets, houdt de boekentas die ook nog aan zijn stuur bengelt, als een schild voor zich. 'Ik geef me over!' 'Neen, trek het zwaar uit uw rugzak en uit de schede. Euhm, wacht, even mijn zwaard vullen.'

En de Literaire Koning vraagt zijn knipselknaap B. de zak met letters te openen. Nog terwijl de Koning en zijn Kroonprins zoveel mogelijk snippers in het zwaard proppen, grijpt Lukas alvast de hand van Allerliefste. Hier staat iets te gebeuren! Lukas verschuilt zich achter B. Ik grijp rap mijn fototoestel.




Het perspectief is niet denderend en de ontploffing van de papiersnippers uit het kartonnen kokerzwaard kon ik niet vastleggen. Alles ging zo snel. Maar serieus, een spontaan zwaardgevecht tussen een nietsvermoedende fietser en een kartonnen man, terwijl iets verderop een banaan toekijkt... Wie zou zoiets op voorhand kunnen verzinnen?

Zulk zot toeval, dat kan alleen in Gent! Leve dat festival.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten