dinsdag 7 februari 2012

Neew

Voor ik kinderen had, bleven kleine observaties minder hangen. Nu worden kleine dingen van het dagelijks leven veel meer gemarkeerd. Zo weet ik bijvoorbeeld heel zeker: sinds Jana's geboorte heeft het al elk jaar gesneeuwd. Ik herinner met elke witte winter met haar. Hoe de winters waren voor 2007? Kan ik me niet meer heel concreet voor de geest.

Dit jaar - op de valreep - is het de eerste sneeuw die Lukas actief meemaakt. 'Neew,' zegt hij. En meteen wordt het verschil in karakter duidelijk.

Zij observeert rustig op haar slee het sneeuwballengevecht. Daar geniet ze ook echt van.




Lukas doet gewoon mee. (En geniet daar duidelijk ook van.)








Al zou ik niet durven beweren dat Jana van hen twee altijd de rustige is, en Lukas de vrolijke. Rollen kunnen verwisselen. De ene keer trek je bijvoorbeeld de slee...


... en de andere keer laat je je glijden, de slee helemaal voor jezelf. Zo gaat dat in het leven.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten