vrijdag 24 juni 2011

Ge moet het zien om te geloven

'Oh, maar dat is zo wijs om te zien!'

Dit weekend waren mijn collega/vriendin en zijn meter - elk afzondelrijk - getuige van Lukas' communicatievermogen. Hij gebaarde MELK en GEVALLEN en MUZIEK en deed dat inderdaad superschattig. Ook voor ons was het heerlijk: hij houdt van muziek en gaat helemaal op in zijn spel van alles laten vallen (hij hoort het ook àltijd wanneer iemand anders iets laat vallen). Bovendien is thuis of buitenshuis tafelen zo rustig. Afgezien van de knoeiboel die hij maakt, zet hij het tenminste niet op een brullen als hij wil DRINKEN of ETEN. Welgemanierd toont mijn zoon het gewoon. Zo kunnen wij overal meer dan één keer komen...



Sindsdien gaat het razendsnel. Zondag gebaarde hij voor het eerst JANA en ik zag haar ter plekke groeien van geluk.* Maandag gebaarde hij heel duidelijk BOTERHAM. Woensdag deed hij voor het eerst PAKKEN en wilde hij een zoen op zijn BUIK. En op donderdag-elke-dag-veggiedag gebaarde hij BOTERHAM voor een stukje tofu. Ahum.

* Natuurlijk gaat het zoals met eerste échte woordjes: het gebaar is niet loepzuiver, er schort nog heel wat aan de afwerking (net zoals uitspraak bij jonge kinderen meestal niet perfect is). Maar afhankelijk van de context, weet ik maar al te goed wat hij bedoelt. Jana en ik vertrokken naar een toneelvoorstelling: voor het vertrek gaf ze haar broertje een zoen, daarna gebaarde hij haar naam. Een vaag gebaar bovenaan zijn hoofd, niet helemaal zoals het hoort, maar voor mij duidelijk genoeg: hij wil nog een zoen van zus. En dat deed ze, dolblij!

Nu ben ik van plan WAAR? weer op te pakken (dat hebben we na de verwarring een tijdje achterwege gelaten) en wil ik wat meer aandacht besteden aan POES (hij kijkt me al verwachtingsvol aan wanneer er een poes in de tuin komt), aan BAL en (T)HUIS. En ik moet YOGHURT opzoeken. (Opgezocht maar ik twijfel welke ik ga nemen: sommige lijken wat teveel op de gebaren die we nu al gebruiken.)

Hoe dan ook, we doen alles nog steeds langzaamaan, maar vanaf nu veel bewuster: hij maakt soms onverstaanbare tekens als hij iets wil vertellen waar hij nog geen gebaar voor heeft. Hij wil er dus duidelijk nog! En die gaan wij hem geven.
     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten