Niet dat we hier volop in den blok zitten, de oudste heeft 'maar' grote toetsen. Geen nieuwe leerstof, even opfrissen volstaat. En ook zonder zou ze ongetwijfeld goede resultaten halen.
Toch nemen we het hier heel serieus. Met een planning vol kleur. Op die manier ziet ze in een oogopslag wanneer ze welke toets wil inoefenen. Minstens een keer op voorhand, zodat het de avond voordien alleen herhalen is. Want: 'beter twee keer kort dan een keer lang, mama.'
Veelzeggend hoe ze de quote vertaalde die haar juf meegaf: keep calm and good luck. Zonder voorkennis maakte ze daarvan: 'geen stress, veel succes'. Zo doet ze het. Geen paniek, geen onbegrepen leerstof, geen onverwacht tijdsgebrek. Er kunnen nog altijd veel vriendinnetjes komen spelen. Flexibel verschuift ze soms een onderdeel naar een andere dag.
Ze zit nu in het vierde en het is de eerste keer dat ik die grote toetsen zo nauw opvolg. Weet ze wat ze moet kennen? Heeft ze het juiste schrift mee? Hoe gaat ze dat onderdeel oefenen? Zou ze niet beter eerst werken en dan ontspannen? En eerst oefenen vooraleer ze zich laat opvragen? Wat fout is, nog eens extra doornemen?
Het gaat mij niet om het leren op zich, maar om het leren leren. Dat ze dat zonder echte leerstof alvast kan oefenen. Zodat de blok later kan zijn zoals nu: geen stress, veel succes.
Toch?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten