zaterdag 6 mei 2017

Blij met de discussie! En wat nu?

De resultaten van het eerste grootschalige onderzoek naar de kwaliteit in kinderopvang zijn gekend. En gemengd. Baby’s en peuters voelen zich goed in de opvang, maar begeleiders moeten meer inspelen op de nieuwsgierigheid en exploratiedrang van kinderen. Uit observaties in 400 opvanglocaties blijkt dat nog heel wat momenten niet als ‘educatief’ gezien worden. 

Het beroert de gemoederen. 'Is dat wel nodig?' vragen ouders zich op de radio bij Hautekiet af. 'Wat een onzin. Laat jonge kinderen toch gewoon kinderen zijn!' Er komt veel reactie en gek genoeg ben ik daar erg blij om. De kwaliteit van kinderopvang kan mensen blijkbaar iets schelen, ze vinden het kennelijk een belangrijk instituut. (Dat is ook zo.) 

Dat de discussie ook nog eens over kwaliteit gaat, maakt me pas echt gelukkig. Kinderopvang is duidelijk meer dan een plek waar we kinderen droppen, ouders en samenleving verwachten precies iets extra. Driewerf hoera daarvoor. Eindelijk gaan we in gesprek over wat een goede crèche of onthaalouder moet doen.
 
(c) VBJK - centrum voor Vernieuwing in de Basisvoorzieningen voor Jonge Kinderen



 
Het is alvast een belangrijke verdienste van het onderzoek, deze dialoog over de kinderopvang als pedagogische ruimte. Dat we die pedagogiek moeten versterken, schreef ik op sociaal-punt-net. 

Alle deelrapporten (en ook een beknopte samenvatting) vind je op deze pagina's van Kind & Gezin
      

Geen opmerkingen:

Een reactie posten