zondag 24 januari 2021

Vijfde maaltijd

Ik durf het bijna niet te schrijven, dat elk nadeel ook zijn voordeel heeft. 

Want ik weet hoe zwaar het hier voor de meesten is. En ik weet ook van framilie in België dat het allemaal zo lang, te lang duurt. Dat het lastig is, te lastig. Terwijl diezelfde framilie toch ook probeert om niet te veel te klagen. Want ze hebben het al bij al nog goed. Werkzekerheid, huis-met-tuin en nog steeds gezond.

En oh, als ik corona de wereld kon uit helpen, dan deed ik dat natuurlijk meteen. Maar dat deze toestand heel af en toe ook een aangenaam kantje heeft, dat is in ons geval dus wel zo. (Ahum. Ook voor ons zitten er vooral slechte kanten aan, maar ik probeer op deze blog positief te blijven. Al is dat dus heel voorzichtig, met het schaamrood op de wangen.)

Dat de scouts online ging, bijvoorbeeld. Sindsdien gaat Jana weer naar de scouts. 

Eén van de opdrachten: ga in uniform naar school en stuur de leiding een foto. De das die we voor onze eigen, kleine lokale jeugdbeweging ontwierpen, stopte ze meteen in haar boekentas. Zie hierboven.

Nog leuker is het als leiding en leden op zondag samen online gaan. Jana ziet dan de welpen terug die nu allemaal jonggiver geworden zijn. Haar leid(st)ers zijn de givers van een paar jaar geleden. Wat gaat het plots snel als er een gat in de tijd heeft gezeten.

Tegelijk is er precies niets veranderd. Vanachter hun scherm hebben ze het over wie nu allemaal blokjes draagt. Ze spelen de Weerwolven van Wakkerdam. Het voorbije weekend hielden ze zelfs een online kookvergadering!

'Nodig: bloem en een keuken.' Geen idee was ze zullen maken. De leiding houdt het bewust mysterieus. (Voor die leiding trouwens tonnen respect. Elke keer opnieuw, zeg, verschijnen zij online, zo creatief en ook altijd zo positief.) 

Er komt ook nog een pan aan te pas, en zout en water en een deegrol die wij hier niet hebben. Dan maar een lege wijnfles. Stap voor stap leidt de leiding hen door het proces. Een uur later sluiten ze de vergadering af. 

'Een goede week voor iedereen en slaapwel, Jana!' Want voor de rest is het dan drie uur in de namiddag, maar voor haar is het hier al bedtijd. En morgen weer naar school.

'It's a wrap,' zeggen wij. En daarmee bedoelden we dat het weekend erop zit. 'Mag ik die niet nog snel opeten?' smeekt zij. Banaan, choco, pindakaas en sprinkles in de wrap. Als het zo zit, dan eten Allerliefst en ik mee. 

We maken er, zoals vroeger, samen een vijfde maaltijd van. 

             

2 opmerkingen:

  1. Oh, wat leuk!
    En ja, hier ook denk ik dikke chapeau voor de leiding van de scouts.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, amai. Die hebben het zelf ook vaak niet gemakkelijk en die doen dat toch ongelooflijk!

      Verwijderen