vrijdag 8 mei 2020

Ik luister weer naar podcasts, deze 5

In een tropisch klimaat is er véél was en plas. Gelukkig droogt alles nu ook weer heel snel. Het werk stoort mij meestal niet, ik zet altijd een podcast op.

Alleen de afgelopen weken was dat moeilijk. Alle koptelefoons waren in beslag genomen. Lukas luisterde na de lunch vaak naar een aflevering of twee, maar ik moest de hele dag stil zijn. Er was altijd wel iemand bezig met online lessen, online vergaderingen, offline huiswerk.

Nu ze terug naar school en kantoor zijn, draai ik mijn volume weer omhoog. Wat blijkt? Al mijn favoriete kanalen zenden corona uit! Goed dat ik daar niet naar geluisterd heb, er kwam al genoeg onrustwekkend nieuws binnen. Maar zou het interessant kunnen zijn? Toch eens luisteren... (En voor de lol meteen ook een logo gemaakt.)


Mijn favoriet, Radiolab, deed eerst en vooral iets met cijfers. De hele redactie zit ondertussen thuis, net als de rest van de wereld. Ze brainstormen online, sommigen van hen blijken ondertussen een beetje 'numb by numbers'. Ik ook!

Niettemin vind ik de eerste aflevering die al meteen met allerlei getallen goochelt, bijzonder fascinerend. Hoe de redactie die exponentiële curve in geluid omzet, letterlijk. Decibels stijgen tot ze je trommelvliezen teisteren. Als ze weer wegebben staat dat symbool voor het afvlakken van de curve. Er is ook nog een verhaal over een penny, cijfers over WC-papier en items die je helemaal niet met corona in verband zou brengen. 

Nu staan de volgende episodes ook op mijn luisterlijstje:
  • Vanwaar komt het idee dat we bovenal onze handen moeten wassen? Een beetje historisch perspectief, een verhaal uit 19e-eeuws Wenen.
  • De aflevering of shared immunity. Ik heb veel vraagtekens bij het concept van groepsimmuniteit, zou het daarover gaan? Of over een mogelijke behandeling hier en nu? Wil ik zeker meer over horen. 
  • Anderhalve meter afstand houden, of hier in Vietnam 2 meter, of in de US six feet. Wat betekent dat precies? En is dat wel genoeg? 
  • Getuigenis van een spoedarts, met 'Don't stop believin'' als titel. Radiolab kennende maakt de redactie daar zeker een eerlijk maar tegelijk ook warm en hoopvol verhaal van.
  • Deze aflevering hoort officieel niet bij de coronareeks, maar naar mijn aanvoelen toch een beetje. Wat als we maar één zin konden doorgeven? Schrijvers, artiesten, historici, futuristen - allerlei grote denkers proberen het beste van het beste door te geven aan de volgende generatie.  

Modern Love, de podcast die ik opzet als ik wil zwijmelen en bleiten en toch geen romcom kijk. (Helaas, voor TV overdag heb ik net iets te veel schuldgevoel.) Ik kan er niet rechtstreeks naar linken, maar op 1 en 15 april belden luisteraars hun verhalen door. Liefde in tijden van Corona, soms heel lastig, soms heel schoon.

Onlangs hernam deze redactie ook een van de eerste afleveringen. Het kan je thuis iets te doen geven en is 'a break from stress and worry'. Luister hier en probeer dan de 36 vragen die tot liefde zouden leiden. Als U uw ervaringen met de vragenlijst ook nog eens inspreekt, komt U binnenkort misschien zelf in Modern Love. 

NIEUW! De faculteit geschiedenis van Cambridge University zendt sinds kort The History of Now uit. 'Puts past and present into dialogue,' belooft de podcast. En dat doet het, een beetje amateuristisch maar niettemin. Deze uitzending bijvoorbeeld waarin Sarah Pearsall getuigenissen brengt van vrouwen tijdens epidemieën in Early America. Het toont hoe en waarom vrouwen vaak harder getroffen werden/worden.

This American Life brengt telkens een drietal grotere verhalen samen. Deze gaan over afscheid nemen, met een intro over coronapatiënten die geen afscheid meer kunnen nemen. Confronterend, maar warm. (En het eerste grote verhaal ook heel herkenbaar, hier in Azië...) Hou een zakdoek bij de hand.

The Memory Palace, een trage podcast, staat al lang in mijn luisterlijst. Er zit geen regelmaat in, Nate Demaio post afleveringen wanneer het hem uitkomt. Ze zijn doorgaans kort maar altijd steengoed. Zoals deze Stories to wash hands by. Twintig keer 20 seconden, luister! 
                

Geen opmerkingen:

Een reactie posten