donderdag 7 maart 2019

Vier: mouwen opstropen

'Bijna Internationale Vrouwendag!' reageer ik op het bericht over de vrouwelijke wetenschappers. 'Het zou leuk zijn als de meisjes op school een portret met hun eigen girlpower konden maken.'

Een paar leerkrachten en ouders steken hun duim op. Zo komt het dat de meisjes deze week zichzelf tekenen en de jongens een vrouw waar ze naar opkijken. Een wetenschapster, een politica, een activiste, een zakenvrouw, een kunstenares, een muzikante, een schrijfster, hun zus, hun (groot)moeder.

'Geef je zoon een foto van zijn heldin mee!' vragen we aan de ouders. En omdat zo'n oproep altijd beter werkt met een prentje erbij, deze Vietnamese variant op 'We can do it' van Howard Miller. 

Bijhorend filmpje toont vrouwen helaas weinig geëmancipeerd ...

Zo komt het dat ik deze week elke dag rond lunchtijd naar school fiets. Ik eet en teken mee in de kantine. We zitten al bijna aan honderd posters waar de girlpower vanaf spat.
       

1 opmerking:

  1. Ik wou dat ik de tekeningen hier kon tonen, maar geen toestemming gevraagd. Het was fantastisch, zelfs een 15-jarige-met-blauw-kapsel-I-don't-care maakte een geweldig sterke poster.

    BeantwoordenVerwijderen