maandag 17 september 2018

De 15e van de 8e maan(d)

Wist U dat elke volle maan in het jaar zijn unieke eigenschappen heeft? Ik ontdek hier zoveel! In de herfst is de maan het helderst. Hij verschijnt bij zonsondergang, waardoor mensen tot laat in de avond buiten kunnen blijven werken. Daarom wordt de volle maan van de herfstwende ook wel Oogst- of Maïsmaan genoemd.

In Vietnam vieren ze deze maan met Tết Trung thu. Een festival ter ere van de schoonheid van deze heldere maan, een festival voor een goede oogst ook, een festival voor kinderen.

Ik ben heel benieuwd wat het gaat worden, die vijftiende van de achtste maand van de maankalender. Bijzonder kleurrijk, denk ik, als ik afga op wat dezer dagen overal verkocht wordt.











De vijftiende van de achtste maand van de maankalender, dat is de nacht van 23 op 24 september. Kijkt U dan ook eens naar de maan?

Edit: Volgens mijn moeder is het in België volle maan op 25 september. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten