maandag 23 april 2018

Het gewicht van een Legoblokje

Neem nu zo'n Legoblokje van 4, dus eentje van 2 in een dubbele rij, dat weegt gemiddeld 1,64 gram. Het zijn de puntjes bovenop die wegen. Een dubbel blokje van 4 (dus 8 in totaal) weegt verhoudingsgewijs meer. Een platte Lego heeft soms evenveel punten en weegt maar een beetje minder. En dan zijn er nog al die speciale vormen: bogen, haken, staafjes, wielen, bloemen ...

Komt daarbij dat twee gelijke blokjes onderling kunnen verschillen. Het gewicht is namelijk afhankelijk van het bouwjaar: het model veranderde in de loop der jaren een beetje, en ook de precieze samenstelling van plastiek. Het gewicht hangt ook af van de mal waaruit het blokje gemaakt wordt. Omdat zo'n mal heel duur is, gebruikt Lego verschillende tegelijk. Twee identieke blokjes kunnen daardoor toch elk een ander gewicht hebben. Tenminste, twee identieke blokjes van dezelfde kleur! Want kleur geeft plastiek een bepaalde densiteit en ook dat beïnvloedt het gewicht. Doorzichtige blokjes wegen doorgaans het minste.  




Waarom ik dat zo precies weet? We proberen in te schatten hoeveel speelgoed we naar Vietnam kunnen meenemen. Bovenop de bagage die we zelf inchecken, mogen we 500 kg extra inpakken. In een doorsnee valies past gemiddeld 25 kg. Voor 500 kg heb je dus ... euhm ... heel veel valiezen.

Twintig, als ik een beetje kan rekenen. Beeld je het volume van twintig valiezen in. Trek daar twee volwassen fietsen en twee kinderfietsen af. Wat overblijft mag je vullen met extra kleren, een minimum aan huisraad, persoonlijke hygiëne, boeken, spelletjes, lesmateriaal, elektronica en speelgoed. Lego onder andere.

Het is dus afwegen wat we wel en niet meenemen. Figuurlijk én letterlijk! Mijn kleren wegen ongeveer 37 kg, mét kapstokken. Niet alles gaat mee, ik hou maar één dikke trui en 14 kg aan kleedjes over. Een cafinette weegt ongeveer een halve kilo. Omdat de keukenweegschaal al ingepakt is, sta ik eerst met cafinette op onze personenweegschaal, daarna trek ik er mijn lichaamsgewicht af. Hoewel het scherm cijfers na de komma toont, is dat natuurlijk niet bijzonder accuraat. Ik reken er voor de zekerheid nog wat grammen bij. Misschien past iets anders dan niet meer binnen het totaal van 500 kg, maar dat heb ik voor Allerliefste graag over. Want hoewel Vietnam naar het schijnt heerlijk koffie heeft, zou een cafinette daar moeilijk te vinden zijn. Net als zonnecrème factor 50. Met ons roomwit vel hebben de kinderen en ik zo'n waterresistente sunblock nodig. Dus probeer ik uit te rekenen hoeveel milliliter je daarvan elke dag smeert en hoeveel flessen we op jaarbasis nodig zullen hebben. Idem voor mijn lenzen: jaarvoorraad, bijna 2 kg. Boeken wegen veel. De kinderen krijgen elk een e-reader cadeau, maar we nemen ook een paar échte boeken mee. De cd's rip ik allemaal, maar samen met de andere electronica weegt zo'n computer ook nog wel wat. Enzovoort.

Soit. Voor zover ik het nu al kan inschatten, denk ik dat we met die 500 kg én de installatiepremie voor nieuwe huisraad wel zullen toekomen. Het blijft wikken en wegen, maar dat levert dan weer interessante wiskunde op. Ik zou beter nu al met dat thuisonderwijs starten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten