zondag 11 februari 2018

Bob

Terwijl Elisa in mijn oren giechelt, naai ik labeltjes op nieuwe scoutshemden, doe ik een grote afwas, veeg ik de living, plooi ik sokken in bolletjes, dek ik de ontbijttafel voor de volgende dag.

Zes afleveringen. Hoe langer de podcast, hoe meer huishoudelijk werk ik kan verzetten. Deze keer minder dan anders, het verhaal van Elisa neemt mij teveel in beslag.

Als tienermeisje werd ze verliefd op haar overbuurjongen. Bob. Niemand had ooit van hem gehoord. Tot Elisa, dement en verward, over niemand anders meer praat. Is ze vergeten dat ze over hem moest zwijgen? En waarom moest ze over hem zwijgen? Wat is er tussen hen gebeurd?


Nele Eeckhout, Siona Houthuys en Mirke Kist van het AudioCollectief SCHIK willen dat mysterie ontrafelen. Zes afleveringen lang slingeren ze heen en weer. En ik met hen. Want de 84-jarige Elisa is fragiel, vergeetachtig en verward. Ze fantaseert ook veel. Bestaat Bob echt? Hoe vind je iemand terug die er misschien nooit is geweest?

Een echte whodunnit, lees ik ergens, maar thriller-spannend wordt het nooit. 'Een podqueeste vol poëzie' lees ik ook. Dat is het. De queeste zette me zelf ook aan het denken. Wat zit er in mijn onderbewuste opgeslagen? Wat ga ik vergeten? Wat ga ik onthouden?

Het slotnummer, gemaakt door Paulien Rondou (Catbug), vat de melancholie helemaal. Bob en Elisa houden handen, smeren broodjes in de maneschijn. 

Alle zes afleveringen van Bob? Luister.
     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten