dinsdag 4 juli 2017

Wabi sabi

Een Japanse traditie die de schoonheid van het imperfecte onthult. Net dat wat niet helemaal klopt, heeft karakter. Ik denk aan mijn huis met rondslingerend speelgoed overal, chronische kruimels, was op het rek, zand in de hall, spatten tomatensaus op de keukenwand.

Zou dit echt de nieuwe trend worden? Ik ben voor!

Tot ik afbeeldingen google. Niets ode aan het rommelige leven. Ik zie vintage kasten die perfect gebeitst zijn, bomen die in prachtig licht hun bladeren laten vallen, stenen bekers die inderdaad niet helemaal rond zijn, maar toch een sterk doordachte ovale vorm hebben.

Ik voel me bekocht. Het leven zoals het is moet nog altijd opgesmukt!

Tot ik gisteravond na de afwas de kom voor 't GFT wilde pakken. Die moest nog naar de grote groene container in de tuin, daarna kon ik eindelijk gaan slapen. Toen zag ik het.



De kleuren, de compositie, de waterdruppels: helemaal echt. Geen filter, geen compositie. Wabi sabi zoals het hoort! In mijn huis! Wie had dat ooit kunnen denken?

2 opmerkingen:

  1. Schoonheid zit in imperfectie, dat zeg ik al lang, en wat fijn dat het een naam heeft!
    Wel jammer dat het zo'n beetje een hype wordt, met dan weer veel te perfect gestelde niet-perfecte plaatjes (het instagram-effect of zo?). De clue is authenticiteit, dus ik begrijp dat je je bekocht voelt :-).
    Maar deze is een mooie zeg! -wat een leuke kom voor de gft :-).
    Gisteren was ik bijna aan de crèche en in shock: de mooie oude garagepoorten daar in de buurt, nog in hout en muntgroen geschilderd, maar helemaal afgebladderd - elke dag denk ik: ik moet hier eens een foto komen nemen, maar nog nooit gedaan natuurlijk - en nu zijn ze vervangen.
    Vervangen! Door witte pvc exemplaren. Charme: nul. Echt, ik ben er nog niet goed van.
    Die oude poorten, die waren helemaal wabi sabi. En ik hou daar zo van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ai!! Maar ook al heb je geen foto genomen, ik zie die groene afbladderende garagepoorten wel zo voor mij...
      En de kom voor GFT is op zich misschien ook wel wabi sabi. Uit de kringloopwinkel, het gouden randje is bijna helemaal vervaagd ... Zou dat ook tellen? ;-)

      Verwijderen