vrijdag 14 april 2017

Fair wear Friday: zo goedkoop

Een rokje voor 3 euro, een truitje voor 2 euro. Zo voelt dat dus in de Primark!

In de Kringloopwinkel stapel ik stuk na stuk op mijn arm. Maximum vijf mag ik uitproberen in het pashok, veel te weinig. Want wat ik daar allemaal vind! Kleedjes, truitjes, rokjes, T-shirts, broeken, sjaals, een jas. Achttien euro aan de kassa en ik heb een hele wasmand nieuwe kleren mee.

Ik spring regelmatig eens binnen, vind altijd wel iets. Als ik een complimentje voor mijn outfit krijg en even naar beneden kijk, merk ik steeds vaker dat die helemaal tweedehands is.

Dan beklemtoon ik dat natuurlijk nog eens extra. 'Uit de Kringloopwinkel. Wat ik daar allemaal vind!' Ja, ik maak graag reclame voor het Primark gevoel. Dat steeds meer mensen daar -tig stukken inslaan. 'Zo goedkoop! Kom, ik neem nog een extra T-shirtje mee.'

Maar dan in de Kringloopwinkel, ver weg van Primark en consoorten.




********************
Dit bericht past in een reeks over faire kleren. Op vrijdag ga ik (soms!) in mijn kleerkast op zoek naar broeken, rokken, bloesjes, kleedjes, schoenen, ondergoed en kousen die eerlijk gemaakt zijn. Dat wil zeggen: kleren die de katoenboeren én de textielarbeiders in goede werkomstandigheden konden maken en waarvoor ze een deftig loon kregen. Daarom. 
Zin om mee te doen met Fair wear Friday? Mail Lies!
      

Geen opmerkingen:

Een reactie posten