woensdag 20 april 2016

El Teide

Tenerife heeft een vulkaan. Wat zeg ik? Tenerife is een vulkaan! Tot op het strand liggen lavasteentjes. Maar uiteraard: hoe verder je boven het zeeniveau stijgt, hoe indrukwekkender de formaties. Je kunt met een kabelbaan makkelijk de top van el Teide bereiken, maar liefst 3718 meter hoog. Maar ook al promoten ze feestjes op die piek, zo ver gingen wij niet. Tegen dat ik zo hoog raak, ga ik ten onder aan hoogteziekte.

Neen, wij gingen gewoon wandelen in de krater. Dat was precies al spectaculair genoeg.


Om daar te komen, neem je de TF-21. Je kunt niet missen, in het nationaal park van el Teide is dat de enige baan die rond de vulkaan slingert. Stop aan de mirador (uitkijkpost) van Ilano de Ucanca en doe niet zoals de meeste toeristen: uitstappen, foto nemen, terug instappen en wegrijden. 

Pas als je iets voorbij de fotoposes wandelt, kom je tot rotsen die niet alleen ongelooflijk schoon zijn, je kunt er ook nog van alles in ontdekken. (En hup, zo kregen we de kinderen weer vooruit.) Kijk maar! Een varkentje dat op zijn billen rechtop zit, snuit hoog in de lucht. Als je zou inzoomen, zie je dat die snuit tegelijk een mannetje is en dat er voor het varkentje nog een dinohoofd te spotten valt. 

Een aantal meter verder op de tocht: steenmannetjes om aan te vullen en een gigantische rotswand waarvan we klimmers zagen rappellen. 






Het is trouwens pas door die wandeling te doen - met kinderen een lus van een uur of twee - dat ik zelf kon bevatten hoe enorm die krater eigenlijk is. Omdat je ook mooi de gestolde lavastromen ziet, laaide de fascinatie voor vulkanen die al voor de reis was aangewakkerd, bij iedereen nog een beetje meer op.  


Dus gingen we 's avonds in ons huisje aan zee nog eens door de berg (jawel!) vulkaanboeken. Nu kan ik me heel goed voorstellen hoe dit klinkt: infoboeken op vakantie!?! Ik ben niet van 'reizen om te leren', maar ondervond ondertussen wel dat kinderen nu eenmaal vragen stellen over wat ze onderweg zien. En omdat ik liever juist antwoord, sprokkel ik sinds onze vorige reis op voorhand de relevante boeken uit de bib.

In de Clavis reeks 'Willewete' zit een heel goed exemplaar over vulkanen. Bedoeld voor kleuters, maar met een quiz, een zoekpagina en dergelijke ook leuk voor iets oudere kinderen. Mijn lagere schoolkind wil alleszins heel graag het experiment uitvoeren dat op de laatste pagina beschreven staat.

Volgens het beproefde recept met mentos en cola. Dat gaat een knal geven. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten