woensdag 11 februari 2015

To do voor FFF

Dat gebeurt mij nu altijd: als ik me als vrijwilliger opgeef, kom ik er nooit vanaf met één opdracht. Het zal wel aan mij liggen, ik ben van het enthousiaste type. Een greep uit mijn to do's voor het Fair Fashion Fest van zondag 1 maart:

Affiches en flyers. Ik heb beloofd ze mee te helpen verspreiden. Gelukkig zijn het heel schoon affiches. Ideaal voor aan het raam / op het werk / in de school / aan de ad valvas / bij de bakker / ... Wil je ook een affiche? Nummer één, twee of drie? Laat mij hieronder in de commentaren iets weten!




Online verspreiding. Met al mijn geblog over faire kleren ben ik alvast druk bezig. Ik heb nog een heleboel andere bloggers bestookt, dus dat komt goed. Maar ook als je geen eigen blog hebt, kun je iets doen. Beloof dat je erbij zult zijn. (En kom ook echt af!)


Filmpjes. Op de markt komt een loop met korte filmpjes, ik zou mee het net afzoeken. Ik vond al één en ander, onder meer een toffe reportage van BBC uit 2008. Nu ja, tof... Je wordt niet echt vrolijk van reportages over de kledingindustrie. Maar het concept is goed bedacht: in de sporen van reality tv, dompelden de makers 6 Britse fashionista's (m/v) onder in een Indische textielfabriek. In een hels tempo en moeilijke omstandigheden moeten zij de kleren naaien die ze normaliter in hun thuisbasis in Engeland aan de lopende band kopen. Dat levert bloed, zweet en tranen op, straffe uitspraken en scheve T-shirts. Maar help! Ik vind enkel korte stukjes (over deodorants), nergens de volle vier episodesBlood, sweat en T-shirts heet de reportage. Heeft iemand linken met de BBC? 


Bekende mensen stalken. Ik wierp me op Pascale Platel, die vorig jaar tijdens de Schone Kleren Tour kledingarbeidsters vertolkte en een schoon T-shirt ontwierp met het portret van zo'n Bengaalse naaister. En jawel, in navolging van Daniël Termont gaat ze voor FFF uit de kleren. Of eigenlijk: ze gaat voor FFF een filmpje draaien met haar kleren binnenste buiten. Bent U zelf een geschikte BV? Of hebt U er eentje in uw buurt rondlopen? Laat horen! (Ik laat de filmpjes nog wel eens zien.)


Kinderprogramma. Staat niet aangekondigd in het programma, maar vermoedelijk zullen jonge gezinnen het wel appreciëren dat de kroost bezig is terwijl moeder/vader rond snuistert. Het idee is simpel: we planten een naaimachine en een buttongeval neer, leggen daarnaast een hele hoop stofresten. Kinderen kunnen zelf ook stofjes meebrengen waarmee ze een slinger (laten) naaien of badges (laten) maken. Een badgke met de stof van het eerste babyrompertje bijvoorbeeld, hoe wijs is dat niet?! Het enige probleem: we komen een vrijwilliger of vier te kort. Zin om mee te doen en iedereen blij te maken? Je hoeft zelfs niet te kunnen naaien, steek dus nu meteen je vinger in de lucht.


Voilà, mail me maar of zeg het in de reacties hieronder.

4 opmerkingen:

  1. Ja hallow, overdoe je niet he ;-)
    Normaalgezien ben ik er trouwens bij!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, ik ben me zwaar aan het overdoen, na 1 maart nog tot 24 april voor Fashioin Revolution en dan is het weer een jaar stil... ;-) Klamp me op 1 maart aan, hé: alle vrijwilligers dragen iets zwart, normaal gezien loop ik met de cameraman mee.

      Verwijderen
  2. Als jullie nog steeds hulp kunnen gebruiken wil ik wel heel graag een handje helpen bij het kinderprogramma! Je laat maar iets weten op katelijnvb@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen