vrijdag 30 januari 2015

Fair wear Friday: sjaals

Kleed u warm aan, 't is koud buiten.

Het zou zomaar een zin kunnen zijn uit een roman van Griet op de Beeck. Want zij schrijft van die zinnen die echt gezegd worden. En daartussen proza dat ik in het echt nog nooit gehoord heb maar dat ik soms hardop wil uitspreken. Om te luisteren naar die woorden en dan te horen: die zinnen waarin al dat vallen en opstaan zit, al die pijn en dat mededogen, die klinken al even echt als

Kom, kleed u warm aan.


1, 2 en 3 van Yak en Yeti. Scroll tot onderaan bij de sjaals. Ze komen in allerlei kleuren. En nog belangrijker: ook in allerlei formaten en diktes. Nummer 2 is lekker warm en valt erg soepel. Nummer 3 is dik en lang. Bij momenten gebruik ik hem als een een klein dekentje om mij heen. Nummer 1 dient van oktober tot mei. En om te contrasteren met al het blauw.

Oh, die sjaals van Yak en Yeti!  Ze zijn warm. Ik vind ze mooi. En ze zijn uniek. Nummer 2 bijvoorbeeld, die heeft niemand anders. En het zijn dan nog eens twee unieke sjaals in één. Als ik hem omdraai wordt hij kersenrood met donkere bloemen. Ja, daar in Nepal weten ze duidelijk wat ik wil.

********************
Dit bericht past in een reeks over faire kleren. Op vrijdag ga ik (soms!) in mijn kleerkast op zoek naar broeken, rokken, bloesjes, kleedjes, schoenen, ondergoed en kousen die eerlijk gemaakt zijn. Dat wil zeggen: kleren die de katoenboeren én de textielarbeiders in goede werkomstandigheden konden maken en waarvoor ze een deftig loon kregen. Daarom. 
Zin om mee te doen met Fair wear Friday? Mail Lies!

3 opmerkingen:

  1. Ja. Das waar. Griet schrijft heel schoon. En je sjaals mogen er ook zijn, vooral die middelste. Ik ben ook zot van sjaals. In de wereldwinkel vind je er soms ook hele mooie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mercimerci. In de wereldwinkel kijk ik vaak eens maar heb ik er nog nooit een gekocht...

      Verwijderen
  2. Schoon, eerlijk en zo waar: de zinnen, die Griet, jouw "thematische FWF-posts en de sjaals!

    BeantwoordenVerwijderen