zaterdag 12 juli 2014

Vrije tekst

Opruimen had ik gezegd, hé? Dit kwam ik tegen in haar boekentas. Een kladschrift vol 'vrije tekst'. Dat ik de Feniks een toffe school vind, dat wist U al. Onder meer omdat ze daar zo veel al doende leren.

Schrijven, bijvoorbeeld.
Letters natuurlijk.
Maar ook teksten.

Zo leerde ik dat vroeger: 'En dan nu een opstel. Dit is het onderwerp. Begin met een inleiding, eindig met een conclusie. Maar er iets persoonlijk van. (En trek uw plan.)'

In haar klas hebben ze elke maandag vrije tekst. Er is een kladschriftje waarin ze haar tekst - zomaar iets - kan opschrijven. Wanneer ze klaar is, toont ze dat aan de meester. Die doorstreept niets, maar schrijft eronder - zonder doorstrepen, zonder enig waardeoordeel - de juiste schrijfwijze.

Daarna pent ze dat over in haar eigen tekstboek met mooie rode harde kaft.
Soms maakt ze er een tekening bij.
Soms sluipen er nieuwe schrijffoutjes in.

Maar dat maakt het net zo mooi.
Een bloemlezing.

allereerste vrije tekst:
de prises is verloorn gloop
het verslag van zeebras zeebras zijn heele geleerde dieren en ook heele braave dieren en heel slime ze zijn zwart en wite gestreepen en ze leeven in de diere tuin en ook in de jungle
het elfje was verdwaat (bijschrift van de meester: arm elfje)
bij een tekening van een kasteel: te koop (geef toe, daarachter schuilt een heel verhaal)
het verslag van zeebras zeebras zijn heele geleerde dieren en ook heele braave dieren en heel slime ze zijn zwart en wite gestreepen en ze leeven in de diere tuin en ook in de jungle
ten tijde van de bosklassen:
haloo kabouters ik wil jullie helpen voor de trolen af
ik en mijn vrienden zelen jullie helpen we zelen eerst
moeten trijnen en moeten o jee weeten waar jelie huis moeten weeten
maar me sgien kan ik jelie niet helpen
lietjes boek van de kraajen
oenbaja maa afrieka
regen drupos kom
oembaja maa afrieka
wolken voor de zon
oenbaja maa afrieka
heemol sluis breek los
oembaja maa afrieka
stroom door berg en bos
laat het reegen duisnt keer
op het groen en op het lant
op het drooge zant

Geen opmerkingen:

Een reactie posten