zondag 3 november 2013

Imperatief

Londen is nogal gebiedend.
Look left. Walk right. Mind the gap. Queue here. Do this. Don't do that.

Dat gaf mooie beelden op straat.









Aan de foto's merkt U wel hoeveel we op straat geslenterd hebben. We spotten daarbij zelfs Camila Parker Bowles in haar auto. Was me dat verschieten zeg, en helemaal de bedoeling niet! We belandden met onze fietsen op het verkeerde moment op de verkeerde plek.

Trouwens, wat een geweldig systeem met die fietsen! Als je zoals wij de weg niet kent en het chaotische verkeer niet gewoon bent (gelukkig konden we wel al fietsen, in Amsterdam zie je soms toeristen die voor het eerst van hun leven pedalen trappen: dat zou ik in Londen eerder afraden...), dan moet je dus regelmatig stoppen en op de kaart kijken. Levensgevaarlijk is dat. Zo hebben we rond het middaguur - wanneer iedereen buiten in zijn mobieltje staat te roepen, op weg naar de lunch - de hoek van Lloyd's geblokkeerd. Menig people from the city keek geërgerd onze richting uit, misschien hebben enkele traders in die luttele seconden harde cash verspeeld. Ik weet niet hoe het systeem werkt, maar hierbij alvast mijn oprechte excuses aan de wereldeconomie.

Maar we zijn ook binnen geweest, hoor! Aanraders vind ik zeker Barbican en de permanente collectie van Tate Modern. Voor de volgende keer staan de White Cube en de Whitechapel Art Gallery nog op mijn lijstje.

Box Park, Rough Trade, Spitalfields Market en het winkeltje van het Design Museum zijn leuk om te snuisteren. Hamley's wou ik gedaan hebben om eens gedaan te hebben, maar de overweldigende drukte en file in de winkel zijn zeker niet voor herhaling vatbaar. (Werkelijk, alsof het in een speelgoedwinkel nog niet hectisch genoeg is, staan dus overal verkopers kinderen zot te maken...) Meer lucht kregen we langs de Thames. Heerlijk om in de herfstzon langs het water Millenium Bridge, Big Ben, London Eye en Shakespeare's Globe voorbij te wandelen. Je ziet het allemaal en kunt het gewoon links laten liggen.

Als uitsmijter nog een paar tips: goed gegeten in Mildreds (mijn favoriet en zeer hip: met Londense wachttijden van drie kwartier, ondertussen kun je terecht in de bar - dat blijkt daar heel gewoon) en Manna en Barbican café. Lekker ontbeten bij de Argentijn en de Turk op Borough Market, in Wahaca hielden we aperitief. Als vegetariër ontsnap je makkelijk aan de Britse keuken, voor of na konden we overal een pub induiken en dat was wat mij betreft lokaal genoeg...

Conclusie: al een geluk dat Londen een wereldstad is, dat maakt het tot de betere citytrip.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten