woensdag 3 april 2013

Adendum

Bert D'Hondt heeft natuurlijk overschot van gelijk: bij de hype van die uitgestelde koffie horen ook correcte belastingen. 't Is Allerliefste die vanmorgen dat stukje krant onder mijn neus schoof.

Hij is daar op het schaamtelijke af nogal principieel in. Vraagt in de horeca altijd een bonnetje (dat hij daarna in de vuilbak gooit) 'tegen het zwartwerk'. Veroorzaakte enkele maanden geleden een telefoonstilte bij iemand die ons wou komen uitleggen hoe we onze belastingaangifte nog voordeliger kunnen invullen: 'Neen dank u, meneer, ik betaal eigenlijk graag belastingen.'

Ik hoor het hem nog uitleggen aan die meneer: 'Het is aangetoond dat mensen in een land met efficiënte belastingen --en dat is niet hetzelfde als hoge belastingen-- gezonder leven. Omdat de rijkdom beter herverdeeld wordt en uiteindelijk iedereen ten goede komt.'

Ik dacht even: daar gaat ons extraatje! Maar natuurlijk heeft Allerliefste (verdikke toch, alweer) overschot van gelijk. Wij moeten niet beknibbelen op onze belastingen, wij krijgen zoveel terug. Op dit moment in ons leven is dat kinderopvang, onderwijs, zwemlessen, speeltuinen, een volkstuin, gezondheidszorg, hoogrendementsbeglazing in ons huis, extra dakisolatie, gesubsidieerde toneelkaartjes, een groen-aftrekbare lening, een wegennet en waarschijnlijk nog allerlei andere meer abstracte dingen waar ik in mijn dagelijks bestaan geen concreet zicht op heb.

Maar voor ik te belerend overkom, hier nog snel een uitnodiging voor gewoon iets leuks. Of is ook dat weer met een maatschappelijke boodschap? Dju toch!
    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten