woensdag 14 december 2011

Het Mandarijnen Tijdperk

Sinterklaas bracht overal - thuis, bij de grootouders, op school, in de crèche - speelgoed én mandarijnen. Massa's mandarijnen. Omdat het onmogelijk was die allemaal voor het rottingsproces mee te geven voor het fruituurtje op school (*), gingen we aan de slag.

1. Mandarijnensap. Da's simpel. Pers een hele kist mandarijnen. (Het is een beetje teleurstellend hoe weinig sap uit één zo'n exemplaar komt... Je bent er een tijdje zoet mee.) Voeg het sap van drie-en-een half appelsien toe en tadah! je hebt een kan vol vitamine C.

2. Mandarijnencake. Naar de appelsiencake uit Ons Kookboek van de KVLV (pg 697).

Nodig: 250g zelfrijzende bloem, 150g suiker, 3 eieren, 6 eetlepels sinaasappelsap mandarijnensap, 6 eetlepels olijfolie, 6 eetlepels wijn, 1 sinaasappel mandarijn in schijfjes gesneden (de billetjes dus...), siroop van 1 kop sinaasappelsap mandarijnensap en 100g suiker.

Klop de eierdooiers met de suiker, de olie, het mandarijnensap en de wijn. Er stond geen fles open en we hadden geen onmiddellijk drankplannen, dus die wijn lieten we weg. Als het gaat om het aanpassen van recepten, zijn wij meestal nogal flexibel... Klop het eiwit stijf. Zet de gezeefde bloem en het eiwit voorzichtig onder het mengsel. Hoe je dat moet doen is mij nog altijd een raadsel. Ik heb geleerd dat roeren met een houten lepel het eiwit op één of andere manier minder snel laat inzakken. Vraag me niet waarom... En bedoelen ze precies met "onder" het mengsel?!? Doe het in een ingevette en licht met bloem bestrooide bakvorm. Aan zoveel afwas achteraf doe ik niet mee. Ik leg altijd bakpapier in mijn cake- en taartvormen. Haal je er makkelijk uit en de vorm kan je zo goed als ongewassen terug in je kast leggen. (Doe ik niet echt hoor, mama, geen zorgen.) Bak in een voorverwarmde oven van 175° gedurende 30 minuten. Stel vast dat de cake nadien nog zo goed als vloeibaar is, dus lap er nog 15 minuten bij. Maak ondertussen de siroop door het mandarijnensap te laten inkoken met de suiker. Als je net als ik ook altijd problemen hebt met "ondertussen" in de zin van: als het inkoken klaar is, is de cake nog niet klaar en als de cake klaar is, is de siroop alweer gestold - dan komt dat deze keer goed uit. Toen ik de gestolde siroop aanschouwde, bleek dat een verharde mandarijnen-suiker koek waar ik helemaal geen zin in had... Ontvorm het gebak en overgiet met de warme siroop. Laat afkoelen. Of: besluit je cake niet te verpesten en smijt de siroop weg. Snij de cake in schijfjes en eet alles in één keer op.

Lekker, dat wel. Maar echt veel mandarijnensmaak proef je er niet in. Als ik het volgend jaar opnieuw maak, laat ik de billetjes (mandarijnenschijfjes) weg en voeg ik meer mandarijnensap toe. Op voorwaarde dat de cake dan nog altijd mooi rijst, natuurlijk. Kortom, leve de boerinnenbond, maar aan bovenstaand recept had ik niet zoveel, volgende keer zoek ik het zelf uit. Dan laat ik het U wel weten.


3. Mandarijnenkunst. (*) 
Al doet Jana dat uitgebreid naamtekenen en versieren voor op school liever zelf!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten