maandag 7 maart 2011

Oermoeder


China op school. De nacht voordien flanste ik een blinkend stofje met draken in elkaar.

Een échte moeder voel ik me dan. Zo'n moeder die met een cake in de oven en luiers in de wasmachine met één voet een babywippertje op en neer duwt, ondertussen met haar handen een staartje maakt, boterhammen smeert, de weekplanning op de koelkast invult en tegelijk Franse woordjes overhoort. Misschien is dàt niet echt realistisch. Een beter voorbeeld? Zoals die vriendin die op woensdagmiddag wafels bakt voor alle kinderen, vaders en moeders uit de buurt. Of zoals die andere vriendin die zonder verpinken twee baby's tegelijk zoogt én er nog een sociaal leven op nahoudt.

Zo'n echte oermoeder zijn... Zucht. Da's zeker niet voor elke dag. Als het me al eens lukt, zoals met het simpel Chineeske, dan doet het wel deugd. En gezellig was het ook nog: met mijn Antwerpse zus op bezoek, tetteren achter de stikmachine.

3 opmerkingen:

  1. Zeer, zeer, zeer schoon :) waar vind je dat Chinees stof?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In de Strik, in Ledeberg (officiële naam is anders, ik kan er niet op komen). Amper 4 euro per meter maar het rafelt ongelooflijk. Sindsdien snap ik waarom zo weinigen dat stofje dragen: moeilijk om te naaien, verslijt alleen al door ernaar te kijken...
    Maar in de Strik vind je wel nog meer exotische dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Au plus bas :-)
    En ik ken dat stofje, ik heb er ook al serieus op gevloekt voor een karnavalsoutfit twee jaar geleden!

    BeantwoordenVerwijderen