donderdag 16 december 2010

Boekhoudkunde

Jaarlijks worden Allerliefste en ik in december geconfronteerd met financiële problemen. Dan komt de eindejaarspremie eraan en bedenken we waaraan we dat allemaal willen spenderen. Blijkt elke keer weer dat het geld eigenlijk al op is. Of beter: dat het geld dat we nu krijgen eigenlijk al gereserveerd was. Boeken we een reis naar Mexico, zeggen we tegen elkaar: "We kunnen dat deels met onze eindejaarspremie betalen." Wil ik me (nog eens) te buiten gaan aan boeken, denk ik bij mezelf: "Daar dient mijn eindjaarspremie toch voor?" Is het in januari tijd om solden te doen, dan rekenen we erop dat allemaal te kunnen betalen met... Juist! De eindejaarspremie.

Elke keer in december krijgen we dus geld binnen dat we voordien al -tig keer uitgegeven hebben en dat we ook achteraf nog -tig keer willen uitgeven. Het eindejaarsgeld dat bedoeld is voor leuke extraatjes verdwijnt op die manier elk jaar opnieuw in het huishouden van alledag. En eigenlijk vindt ik dat niet eens zo erg. Precies omdàt we de centen in gedachten al aan zoveel leuke dingen gespendeerd hebben, precies omdàt de boekhouding in werkelijkheid niet klopt, heb ik meer waar voor hetzelfde geld!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten