vrijdag 8 oktober 2010

Groeicurve

Oef, hij groeit weer. Dat deed hij een hele tijd goed. Tot de laatste weging bij Kind en Gezin. Toen zakte hij onrustbarend van percentiel 75 naar 25. (Dat wil zeggen: hij kwam 100g bij, lang niet genoeg.) De conclusie was dat mama iets te weinig melk produceerde en dus werd het:

- Af en toe (zelden) ´s avonds een flesje extra geven.
- Blijven voeden, zoveel mogelijk (ook elke keer als hij een flesje drinkt bijvoorbeeld), zo lang mogelijk (zodat hij niet alleen zijn dorst lest maar ook zijn honger stilt - de laatste melk is het stevigst), zo rustig mogelijk (dus niet meer terwijl ik voorlees, niet meer onderweg van hot naar her, niet meer zomaar overal op verplaatsing - bijvoorbeeld op een stapel planken in de markthal van Ikea...).
- Voor mezelf zorgen: veel eten, drinken, rusten, slapen.

Bovenstaande richtlijnen én een gezonde dosis koppigheid hielpen blijkbaar. Van percentiel 25 is hij weer gestegen naar percentiel 50. Ik ben niet weinig trots dat ik heb doorgezet. Want we konden natuurlijk ook overschakelen naar groentenpap en flessenmelk. Maar mijn wens is: zo lang mogelijk... (Met alle respect voor pap en flessen. Maar ik doe dat nu eenmaal graag, moedermelken.)

1 opmerking:

  1. Hallo,
    Laat je zeker niet opjagen he. ALs hij het naar jouw gevoel nog steeds goed doet, ook al is de groei niet spectaculair, zit het wel snor. Ik heb het ook meegemaakt: te weinig groei gedurende een paar maanden (130 g op vier maanden of zo) volgens de 'gestandaardiseerde' curve (overigens niet opgesteld voor exclusieve borstvoedingsbaby's) en er was meteen een hele paniek daar. Waardoor ik ook in panier schoot, terwijl mijn gevoel zei dat het wel in orde kwam. Alle andere ontwikkelingen waren immers prima; hij stond zelfs voor op zijn leeftijd. En inderdaad, hij heeft het weer wat ingehaald. Maar hij blijft redelijk tenger (wel groot) van postuur. Ik denk dan altijd: het moeten niet allemaal van die baby's zijn met Micheline-bandjes ;-)

    BeantwoordenVerwijderen