woensdag 26 augustus 2020

Lockdown dag 31, mislukt dansje

U kent waarschijnlijk ook dé danshype van het moment. Op Jerusalema dat eerst gewoon een lied was, aanvankelijk geen nummer 1 voor Masterkg ft Nomsebo. 

De officiële dansvideo erbij was energiek, geestig ook, maar nog steeds te moeilijk om viraal te gaan. 

Waren het de dansers van Fenomenos do Semba die het uiteindelijk populair maakten? 

Sindsdien duiken filmpjes op van mensen die al etend dansen. Dansen met verjaardagscake! Met de Haitiaanse national dish! En is dat daar spaghetti

Er zijn ook veel video's zonder eten. Balletdansers in opleiding. Dansende baby's. Hele schoolpleinen. Politie. Medisch personeel op de parking van het ziekenhuis. Aziatisch-Amerikaanse line dancers

De beste filmpjes vind ik die waarin de dansers met hun eigen versie komen. Op een trouwfeest. Met springtouw. Vier opgeschoten schooljongens. Op straat. En deze paters en zusters.

Hoe ik al die linkjes kan leggen? Ha! Ik melde me bij Lukas' juf aan als vrijwilliger. Als year 5-6 elk vanuit hun eigen kamer samen zouden dansen, kon dat de klas dan wat dichter bij elkaar brengen? Aan het begin van een online schooljaar is dat een beetje zoeken...

Ik had mijn online dansklas grondig voorbereid. Zelfs de tekst opgezocht en ontdekt dat die politiek gevoelig ligt. Daarmee zou ik ze zeker niet enthousiast maken, beter een batterij filmpjes. Ik zou hen via mijn scherm van elke versie slechts een paar seconden tonen, zodat ze een idee kregen van het wereldwijde fenomeen. Half en half in de verwachting dat de beelden aanstekelijk zouden werken.

Daarna geen filmpjes meer, maar op het scherm live samen de passen leren. Ik had op voorhand zelf tot zwetens toe geoefend en in mijn hoofd alvast deze instructies naar het Engels omgezet. Maandag zou ik in een kwartiertje alles aanleren. Woensdag nog eens vijf minuutjes oefenen. Tegen vrijdag vlotjes. 

De week daarna nog een paar keer. Gewoon voor de goesting, het plezier van samen dansen. En dan vrijdag, wanneer de klas via het scherm samen luncht, misschien een opname mét eten?

Ha! Dat had ik gedacht! Maar ik heb tenminste geprobeerd... En behalve onze student voor wie het hele opzet eigenlijk bedoeld was, kunnen wij de passen hier in huis ondertussen allemaal.

     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten